Kære politikere. Må jeg foreslå et brugbart alternativ til en hjerteløs robotstøvsuger til ældre
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
»Der ligger i sparekataloget et forslag om at ændre frekvensen af rengøring hos hjemmeboende borgere fra hver 14. dag til hver 3. uge.
Her vil jeg rette opmærksomheden på, at i mange hjem er rengøringen størstedelen af den sociale kontakt borger oplever, og borger vil da skulle sidde alene en ekstra uge. Rengøringen observerer ligeledes borger og vil derfor bemærke, hvis borger forværres og evt. har brug for mere hjælp og støtte af f.eks. hjemmepleje. I forvejen er hver 14. dag ikke meget at komme i borgers hjem, men hver 3. uge bekymrer mig. Og borger isolerer sig mere, da hjemmet er flovt af invitere gæster i. Man har samtidig et forslag liggende om at spare på ensomhedsindsatsen. Er det virkelig der vi er nået til i Syddjurs Kommune?
Derudover kan vi ikke komme udenom, at hjemmet bliver mere beskidt på 3 uger end på 2. Den visiterede tid til rengøringsydelsen vil derfor skulle sættes op, for stadig at levere en tålelig kvalitet. Så hvori ligger besparelsen?
Man vil også opleve, at borgerne bliver mere syge, da hygiejneniveauet nedsættes og vil derfor lægge større pres på hjemmepleje, sygepleje og sundhedsvæsnet. Men det er måske sådan man planlægger at nedbringe ældrebyrden i Syddjur Kommune, eller hvad?
Der ligger desuden et forslag om, at støvsugningen bliver fjernet som ydelse, og borger selv skal anskaffe sig en robotstøvsuger. Og det virker jo meget smart ved første øjekast, men når man så tænker nærmere ind i det, er det i mine ører på ingen måde realistisk.
Når jeg tænker på, hvor svært mine gamle bedsteforældre har ved at håndtere en Doro mobiltelefon, som er den mest simple der findes, så kan jeg allerede nu spå, hvordan det vil gå med en robotstøvsuger, da det ældre segment tit er udfordret, når det kommer til teknik. Og pårørende kan være udfordrede på tid, distance og måske har borger slet ikke nogen pårørende, som kan komme til undsætning.
Medicin som opsamles af en robotstøvsuger dokumenteres ikke, og når det kommer til kvalitet, så gør den ganske enkelt ikke ordentligt rent. Og igen mere sygdom, især ved borgere med vejrtrækningsproblemer.
Den vil også skulle flyttes fra rum til rum, hvis der i hjemmet er dørtrin, den vil skulle flyttes fra niveau til niveau, den skal tømmes og vedligeholdes og hvad skal gamle fru. Hansen gøre, når den kører fast over hendes tykke løse tæpper eller under sofaen, hvor hun ikke kan komme ned, og hun sidder måske endda i kørestol. Men dette vil jo være borgers eget problem at løse.
Og så er der det økonomiske. Er det borgers eget ansvar at får anskaffet sig en støvsuger? Hvis borger ikke har økonomi til dette, hvad så? Skal det indgå i hjælpemidler? Og er det alle eller skal det kun være, hvor det kan lade sig gøre for den at køre? I så fald ville visitationen skulle bruge mere administrativ tid på dette. Så denne løsning vil fjerne tiden og pengene fra borger og putte dem ind i øget administrativt arbejde, hvilket vi prøver at nedskære. Så hvordan er det lige at det giver mening?
En alternativ løsning kunne være, at man lukkede husassistenternes afdeling ned 3 uger i sommerferien, uden at tilbyde erstatningsrengøring i disse 3 uger, og derudover ikke skulle tilbyde erstatning hvis borgers rengøring ligger på en helligdag. Dette giver en måneds sparede vikarer og ferieafløsere om året.
Så løsningerne er der, men lad nu være med at spare dem på borgeren og put dem ind i administrative opgaver, hvor de ikke er med til at øge velfærden. Dette er min opfordring til politikkerne i Syddjurs kommune.«