Debat: Som en tyv om natten
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Beslutningen om at fjerne akutlægebilen i Grenaa kom som en tyv om natten.
Det kom bag på mig og det er bare ikke godt nok
Jeg havde ved besparelsesforslaget forventet en politisk proces og drøftelse i gruppen, med mulighed for mere generelt at drøfte forslag og konsekvenser. De forhandlingsudpegede valgte den hurtige løsning ved fjernelsen af de fire akutlægebiler. Det kom bag på mig og det er bare ikke godt nok.
Vi har i “nære sundhedstilbud” gennem længere tid haft drøftelser af retning for den langsigtede plan for præhospitalet, der er udfordret af øget aktivitet og personalemangel. Vi har blandt andet haft fokus på robusthed i den samlede kapacitet, med mulighed for at frigøre ressourcer til mindre befolkningstætte områder.
Da vi eks drøftede dilemmaet mellem ’mest sundhed for pengene’ og ’lighed i sundhed’ var vi positive overfor muligheden for at robustgøre ambulancedriften i de mere befolkningstætte områder, så der kan frigøres kapacitet til at mindske responstider i de mindre befolkningstætte områder og derved styrke trygheden i yderområderne.
Det synes jeg fortsat kunne være en gangbar vej.
De fire akutlægebiler der fjernes er biler med den mindste aktivitet, som ikke er placeret ved et akuthospital og “hvor andre beredskaber herunder akutlægehelikopteren, har bedst mulighed for at dække de konkrete akutlægebilers områder”. (citat fra budgetaftalen).
Akutlægehelikopteren flyver primært i den vestlige del af regionen. Spørgsmålet er her, hvad Djursland kan forvente fremover?
Og hvordan vi styrker trygheden i yderområder, med flere og flere ældre og multisyge borgere?
Vi skal kæmpe for at udvikle og ikke afvikle vores dejlige Djursland.