Fortsæt til indhold

Der er for lidt at råbe hurra for i budgettet

Debat
Morten BangByrådsmedlem for Venstre i Favrskov

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Jeg stemmer for årets budget, der indeholder mange gode ting. Budgettet er ansvarligt og balanceret både i år og årene, der kommer. Vi har en sund økonomi i kommunen, det skal vi holde fast i, og med driftsbudgettet for de kommende år så ser det meget positivt ud. Mange gode ting er nævnt, så det vil jeg ikke gentage. For mig som formand for KFU, så er der dog ikke så meget at råbe hurra for!

Jeg hilser de politiske aftaler på området velkommen - Dem er der spændende perspektiver i – MEN: Anlægsbudgettet for 2024 er på næsten 120. mio. kr., og hvis vi ser bort fra det, der er forhåndsprioriteret på KFU-området, så er der ikke fundet penge til et eneste af de frivillige foreningers forslag. Det mener jeg er en fejl, og jeg syntes, vi sender et forkert signal til vores frivillige foreninger og alle de mange ildsjæle.

Vi sidder 25 i byrådet med hver vores forskellige mærkesager, som vi hver især mener bør prioriteres. Så hvis vi alle 25 skulle lave et helt budget for kommunen, så tror jeg det ville være 25 forskellige budgetter. Det er jo demokrati i sin fineste form, og den mangfoldighed vi har i byrådet, har jeg stor respekt for. Jeg mener personligt det er en fejl, at vi som byråd ikke har prioriteret nogen af de frivilliges forslag og afsat pengene næste år.

Byrådsmedlem for Venstre i Favrskov, Morten Bang. Pressefoto

Vi har en gennemarbejdet fritids- og idrætsstrategi, som byrådet har vedtaget – I den strategi er et af de fire omdrejningspunkter faciliteter, hvori der står fint beskrevet, at faciliteterne er omdrejningspunktet for fællesskaber, samvær, aktiviteter, bevægelse og fordybelse, og at vi i Favrskov kommune ønsker attraktive faciliteter. Det kan jeg ikke se, at vi har prioriteret i budgettet for 2024 – Jeg havde personligt prioriteret anderledes, og jeg kunne godt finde pengene i det store anlægsbudget til at indfri nogle af ønskerne fra de frivillige foreninger.

Byrådet taler ofte om alle de gode ting, foreninger og alle de frivillige ildsjæle bidrager med i vores samfund og for borgerne i kommunen. Den værdi er stor for kommunen og alle vores borgere. Og på baggrund af det, så mener jeg også, det er en fejl, at vi ikke har prioriteret nogen af forslagene fra foreningerne.

Hvis vi som byråd fortsat vil have gode, energiske og engagerede foreninger og ildsjæle, så skal vi også være ambitiøse på deres vegne og kigge deres vej, når vi budgetterer. Det er et område, hvor vi kommer langt for få penge.

Budgettet er en kunst i kompromiser, og jeg stemmer for, fordi jeg gerne vil være med til at tage ansvar, men det er ikke med stor begejstring på vegne af foreningerne og de frivillige.

Jeg er frem til høringssvarene til budgettet, og så må vi se, om det giver anledning til yderligere drøftelse om eventuelle omprioriteringer.