Tre ønsker for fremtiden
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Kære kommune,
Jeg har tre ønsker for fremtiden, som jeg ved, jeg deler med mange andre borgere.
1. ønske : ”Seje børn cykler” hedder kampagnen på skolerne for tiden, som håner vores børn, fordi kære kommune, der mangler blot én km cykelsti på Emborgvej, der vil gøre, at 70-100 børn fra Alken kan føle sig seje uden at være i livsfare.
Den ene km er så vigtig for, at fremtidens børn kan lære at bruge cyklen som transportmiddel og blive til voksne, der kan lade bilen stå og ikke blot være søndagsmotionist.
2. ønske: På Silkeborg genbrugsstation har Per og Anne Bille skabt en eventyr land, hvor børn kan blive undervist i at gen-bruge og ikke kun for-bruge - Skanderborg kommunes skoler og børnehaver ønsker sig osse et sådant sted - Leg og læring i genbrug er formidabelt, Værdicentralen ligger lige for.
Og please, lav nu de stumper af cykelstier til vores børn, før I tilgodeser fritids turismen.
3. ønske: I forrige uge avis kunne man læse, at 40 pct. forbrug kommer fra vej og gadebelysning. Hvad? Læste jeg rigtigt? Hvorfor har bydelen Kildebjerg så meget lys på tomme veje hver eneste nat? Det er helt absurd, at borgere skal skrue ned og fryse og så forhånes af dette natlige lys show. Man kan jo få pærer med sensorer på, der tænder, hvis der skulle komme en enkelt person forbi (jeg vil slet ikke nævne de dyre bænke, der griner tomme med udsigt over Skanderborgvej).
Sluk nu det gadelys i Kildebjerg om natten.
Det er oveni købet bevist, at mennesker ikke kan sove, fordi gadelys forhindrer naturlig melatonin produktion.
Og please, lav nu de stumper af cykelstier til vores børn, før I tilgodeser fritids turismen.
Det er da de nye generationer, der skal lære at tage cyklen og ikke købe 2-3 biler. Det er da fremtidens børn, der skal lære at gen-bruge og ikke for-bruge. Og at slukke overflødigt lys om natten .
Det er logik ( sa’ manden og...)
PS. Måske man i det mindste kunne give tilladelse til, at borgerne selv laver en jordvej, da der for længst både er planlagt og desværre igen skrinlagt areal til en cykelsti.
Venlig hilsen en mormor