Fortsæt til indhold

Forklar mig lige logikken, skatteminister?

Debat
Finn Dybvad Larsen, Sensommervej 14, Ebeltoft:

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

I forbindelse med gennemgang af min midlertidige ejendomsvurdering er jeg stødt på noget underligt.

Min vurdering af grunden er steget fra 272 kroner per m2 til 1.011 kroner per m2, grunden er beliggende på en nordvendt skråning ved Femmøller Strand - der er altså ikke udsigt over Ebeltoft Vig.

For lige at have noget at sammenligne med, kiggede jeg på genboens grund, den er beliggende på den sydvendte skråning af bakken med fuld udsigt over Ebeltoft Vig, og udgør et areal på 1525 m2, prisen per m2 er udregnet til 588 kroner m2.

Jeg ser kun på grundværdierne og synes, at en næsten dobbeltgrund med havudsigt er billigere per m2 end min uden. Deraf må jeg konkludere, at min grund er vurderet for højt. I stedet for 807.000 kroner burde det være 469.000 kroner. Som maksimum. Helst mindre, da grunden jo ikke har samme herlighedsværdi i form af størrelse og udsigt.

Det interessante fandt jeg ved at se på andre matrikler på vejene. De grunde på sydvendte skråninger med udsigt, og som er større, er væsentligt billigere per m2, end de mindre nordvendte uden samme herlighedsværdi.

Da den midlertidig værdisætning for min matrikel er godt 70 procent over en grund med større herlighedsværdi, bør grundværdien ændres. Hele ejendomsværdien er så også mere end 20 procent for høj.

Nu kan man jo ikke klage, men det er nok ikke det eneste område, der er misforhold i vurderingsprisen.