Hvad fanden foregår der?
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Kære byråd i Skanderborg
Jeg kører dagligt forbi Kildebjerg i Ry, og jeg har i flere år undret mig over, hvor mange kommunale hænder, der passer en beplantet jordvold ud mod Skanderborgvej. Det er tydeligt, at der er plantet noget særligt, der skal passes, og i flere år troede jeg, at planterne måske skulle danne et ord, en sætning eller et særligt lækkert Ry-slogan. Men efterhånden er det gået op for mig, at der blot er tale om ret almindelige bundplanter, der tilsyneladende ikke tåler andre planter omkring sig.
Jeg undrer mig over to ting; hvorfor har man valgt at plante noget, der skal passes og plejes på en jordvold ud mod Skanderborgvej OG hvordan kan det være, at Skanderborg Kommune har råd til at mandsopdække 300 meter bundplanter i en grad, der overgår normeringen i en mellemstor børnehave, når man samtidig skal spare på velfærdsydelser og normering til kommunens yngste og ældste borgere?
Hvordan kan det være, at Skanderborg Kommune har råd til at mandsopdække 300 meter bundplanter?
Først undrede selve anlægsarbejdet og valget af beplantning, men efterhånden som tiden er gået og grupper af orangeklædte havekrigere ofte knokler løs på jordvolden i et tilsyneladende endeløst lugearbejde, er jeg blevet mere og mere forarget over brugen af kommunale midler. Det er ikke sjældent, at 8-12 mand varmer op om morgenen, inden dagens angreb mod tilfældigt ukrudt på volden sættes ind. Hvad fanden foregår der? Jordvolden er omgivet af områder med ”vild med vilje”, det her virker aldeles meningsløst, men måske har I en god forklaring?
Inde bag jordvolden ligger skønne Kildebjerg. Et stort nybygget område i Ry med god udsigt og store arkitekttegnede boligløsninger omgivet af velfriserede grønne områder. Her er virkelig smukt og dejligt, intet er overladt til tilfældighederne her, men jeg er simpelthen blevet nysgerrig på, hvor mange skattekroner og mandskabstimer kommunen årligt prioriterer at bruge på netop denne jordvold og hvorfor?
Jeg håber, at I kan give mig en god forklaring. På forhånd mange tak.