Fortsæt til indhold

Debat: Jeg skulle også have været ekskluderet

Debat
Pia BjerregaardGrenaa

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Det er svært at skjule sin skuffelse over Region Midtjyllands pludselige økonomiske udfordringer, efter de tidligere accepterede statens budget. Det er en situation, der blandt andet har affødt stor vrede og dyb frustration i Norddjurs også grundet vor besparelser på både akutklinik og akutlægebilen.

Ja ord - men sandheden er vel, at dilemmaet var at opretholde økonomisk hjælp resten af sin periode i regionen - ellers ekskluderet?

Vores eneste regionspolitiker, Else Søjmark, der stemte for næste års budget og som sagde, at “der har jeg måttet tage imod både ros og vrede på de sociale medier”. Politikeren sagde endvidere: “Det er klart, at det ikke er en beslutning, jeg har truffet let. Jeg stod i et kæmpe dilemma, og besluttede mig til sidst for at stemme for budgettet, selvom det var imod mine egne ønsker. Mange har spurgt, hvorfor jeg ikke holdt fast på et politisk tema, der er så vigtigt for vores område som placeringen af akutlægebilen i Grenaa” ? Som politikeren skriver på netavisen “Udsigten til eksklusion tvang mig til modstræbende ja” ?

Ja ord - men sandheden er vel, at dilemmaet var at opretholde økonomisk hjælp resten af sin periode i regionen - ellers ekskluderet?

Nu er det jo også sådan, at den 93-årige Bent Mikkelsen i TV2 Østjylland, som bliver eksponeret flere gang, og som ikke vil selvtræne andet sted, ej heller hjemme? Han var jo en socialdemokratisk regionspolitiker gennem mange år, der var med til at lukke vort sygehus i sin tid, men det er jo glemt nu.

I min tid i kommunalpolitik gennem 20 år, skulle jeg også have været ekskluderet af Socialdemokratiet som socialpolitikker i 12 år, på grund af, at jeg een eneste gang ikke ville stemme for vindmøller 200 meter uden for vor smukke kyst ved lystbådehavnen/Fornæs/sommerhusgrundene på bedste beliggenhed? Vi var derfor to, der valgte at trække os trods trusler og i virkeligheden var det ikke en realitet med de vindmøller, selvom der blev stemt for. Ikke økonomisk rentabelt.

At trække sig burde vores regionspolitiker også gøre nu. Formanden fra Socialdemokratiet i Grenaa og Grenaabestyrelsen skrev også i et læserbrev i Grenaabladet i denne uge, at de forventer et NEJ til lukning fra regionspolitikeren.

Nu er der ydermere livstruende bekymringer hos Region Midt, hvor personer ikke får behandlinger i tide. Nu bliver borgerne så prioriteret, hvem der skal have behandling først lige udtalt af Anders Kühnau i TV2 Østjylland her i aften 28/9.

Jeg er godt nok virkelig bekymret for Norddjurs’s borgere.