Debat: Kære borgere på Djursland
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
De seneste uger har været en fortumlet periode. For borgerne på Djursland i almindelighed og for jer i Grenaa i særdeleshed.
Jeg vil starte med at slå fast, at det er vigtigt, at borgere, der er bosat langt væk fra hospitalet, også kan få akut hjælp, når uheldet er ude.
Jeg stillede derfor i min tale til regionsrådsmødet ved 2. budgetbehandling følgende spørgsmål, som borgerne på Djursland har brug for svar på:
Hvordan syv ambulancer bemandet med en ambulancebehandler og en paramediciner (pt ikke i alle) plus hjælp fra akutlægebilen i Randers og Aarhus, hjerteløberordningen og akutlægehelikopterordningen kan gøre det samme for trygheden på Djursland som nu?
Regionen har blandt andet svaret mig, at den beslutning, der er taget om akutlægebilerne i forbindelse med budgetforliget, er fagligt underbygget ud fra en helhedsbetragtning.
Ved at fjerne de akutlægebiler, der har den laveste aktivitet, kan risikoen for, at der kommer alvorlige konsekvenser, mindskes mest muligt, samtidig med, at det giver den bedste udnyttelse af lægernes ekspertise.
Borgerne på Djursland, herunder i Grenaa, vil stadig få hjælp af en akutlægebil, og i stigende grad af en akuthelikopter, hvis det er hurtigst, når der er behov for det.
Responstiden kan blive længere end den er i dag. Men det kommer til at gælde for alle borgere i Region Midtjylland, da nedgangen fra ti til seks akutlægebiler gælder hele regionen, og de tilbageværende biler indimellem vil skulle køre længere, og derfor er optaget i længere tid.
Jeg nævnte også i min tale, at det er vigtigt, at vi bevarer og også udvikler sundhedshusenes velfungerende ambulante tilbud i dialog med kommunerne, hvis åbningstiden reduceres i akutklinikkerne.
Også det har jeg spurgt ind til og fået bekræftet af regionen, at de ambulante funktioner på Grenaa Sundhedshus opretholdes. Der ses ikke med sparekataloget på disse funktioner, eksempelvis blodtransfusioner til alvorligt syge, intravenøse (IV) behandlinger, påsætning af apparater til blodtryksmåling med mere.
Det er også fortsat hensigten, at tilbuddene i Sundhedshusene skal udvikles, men lige nu afventes det igangsatte arbejde i Strukturkommissionen.
Det er ledelsen på Regionshospitalet i Randers, der har ansvaret for understøttelse, tilpasning og organisering af de ambulante funktioner. Det holder vi fast i, og jeg er også i den forbindelse i tæt dialog med borgmestrene på Djursland. Tilbuddene i det nære sundhedsvæsen er afgørende for borgernes tryghed og samtidig med til at forebygge hospitalsindlæggelser og genindlæggelser.
Det fremgår af budgetaftalen, at opfølgning på røntgen skal ske på nærmeste akuthospital. Jeg afventer nærmere svar herpå.
Sammen med mine politiske kolleger i Ringkøbing og Lemvig, hvor lægebilen også er foreslået fjernet, valgte jeg at stemme ja til budgettet. Min vurdering var, at det er den bedste platform i den videre proces hen mod udmøntningen.
Budgettet var til afstemning som en samlet pakke, herunder besparelserne, som skal i høring i efteråret og udmøntes på regionsrådsmødet i december. Jeg har spurgt til, hvordan det konkret kommer til at ske, og afventer svar.
Kære borgere. I kan være sikre på, at jeg fortsat vil kæmpe for at fastholde den højest mulige kvalitet og tryghed i sundhedsbetjeningen på Djursland. Der er mange tal og beregninger i spil lige nu, i en tid, der økonomisk og personalemæssigt er udfordret. Jeg følger det tæt her i løbet af efteråret.
Jeg har under hele forløbet været i tæt dialog med min kredsbestyrelse på Djursland og vil også være det i den kommende tid.
I er altid velkomne til at kontakte mig.
Der er høringsperiode fra 6. til 20. november for det Politiske Sparekatalog 2024.