Debat: Har regionen glemt turisterne?
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Kære medlemmer af hele vores regionsråd.
Inden I nu træffer den endelige beslutning om, at akutlægebilen ikke længere skal være på Djursland, så ved jeg ikke, om I har glemt vores turisters tryghed?
Argumenterne for at fjerne akutlægebilen fra Djursland og indskrænke akutklinikken på Sundhedshuset i Grenaa, kan, ud af især Ander Kühnaus udtalelser, kun ses som kold og kynisk økonomisk kalkulation.
Kære Anders, det er lavmålet af argumentation
Argumentet, som Anders Kühnau er fremme med, er, at akutbilerne i Aarhus kører oftere end bilerne på Djursland. Kære Anders, det er lavmålet af argumentation. Det siger jo intet som helst om værdien, den menneskelige værdi af, at vi på Djursland har det nødvendige beredskab. Blandt andet er der jo langt til henholdsvis Randers og Aarhus, når krisen er der, eller uheldet eller sygdom viser sig. Jo, du siger, at vi har jo så en helikopter!
Regionens bestyrelse må da skulle se det rigtige regnestykke med alle værdier indlagt og ikke kun målt på antal ture. Det kan være kørte kilometer, men jo især, hvor mange har haft brug for kørslen og hvor mange har ”overlevet” ud fra de kørte ture? Beregninger, hvor de bløde og samfundsmæssige behov også indregnes. Alt sat op mod at yderområderne er lige så vigtige som Aarhus, Randers, Viborg… Måske du vil vise det til alle?
Mange har skrevet til jer med rigtig mange andre gode og rigtige argumenter, som jeg kun skal anbefale, at I alle får læst grundigt.
Dog er der et forhold, som jeg ikke tror, der er tænkt over eller regnet med.
Alle vores gæster i sommerhuse, forlystelser, attraktioner, campingpladser og overnatningssteder.
I Norddjurs og Syddjurs er der cirka 13.000 sommerhuse, hvilket i højsæsonen gør, at der alene i disse sommerhuse dagligt er cirka 40.000 gæster. Hertil de andre overnatningssteder + vores turistattraktioner, hvor gæsterne kommer kørende til. Lægges tallene sammen, så betyder det, at der i højsæsonen er mellem 60-70.000 gæster på dagsbasis – svarende til en større provinsby som Randers!