Uden SF havde budgettet set helt anderledes ud
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Det kan virke tillokkende at stå uden budgettet og have alle de rigtige meninger. Man kan være helt fri for at gå på kompromisser og for at bøje af over for resten af byrådet. Står man uden for budgettet, så står man dog uden for indflydelse og uden ansvar.
For SF’s vedkommende er det centralt i vores politiske arbejde at få indflydelse og skabe en positiv påvirkning af borgernes dagligdag. Men det er lige så centralt at tage ansvar. Især når det bliver svært, og der skal spares. Netop i de situationer er det vitalt, at samfundets svageste får en rød-grøn stemme.
Jeg glæder mig over, at vi i høj grad prioriterer kerneopgaverne i vores anlægsbudget. Børn- og skoleområdet fylder rigtig meget, og det er der også brug for, da der mangler pasningsmuligheder i primært Hinnerup-Søften-området. Jeg er også glad for, at der kommer øget fokus på børn og unges mistrivsel og den stigende grad af skolefravær og skolevægring.
Men det er vel ikke alt i budgettet, der er SF’s politik? Nej, det er det ikke. Vælgerne har valgt et andet flertal på Christiansborg, og de udefra kommende rammer mellem regeringen og Kommunernes Landsforening sætter deres spor i aftalen.
SF blev i forhandlingslokalet. Vi kæmpede og forhandlede for at få den mest rød-grønne aftale, som der var mulig. Et nyt flertal på Christiansborg og nogle svære økonomiske rammer for kommunen satte sine præg på forhandlingerne. Der var ikke balance i økonomien på sigt før forhandlingerne. Det har gjort det bydende nødvendigt at tilpasse og prioritere.
Det er helt centralt for velfærdssamfundet, at vi (politikere) evner at være åbne, ærlige og pege på opgaver, som vi ikke skal udføre som kommune. Ellers hænger det ikke sammen på langt sigt.
Vi har nu i SF været med til at tage de første skridt på vejen og sikret mange gode ting i budgettet, som ville have set meget anderledes ud, hvis vi havde forladt forhandlingerne. Havde SF 25 mandater, kan jeg garantere, at det endelige budget havde set meget anderledes ud. Dette var det muliges kunst, og SF har fået sat et godt aftryk på mange vigtige områder.