Har vi en ledig bunker et sted i Favrskov?
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Hele Kultur- og Fritidsudvalget har sammen med forvaltningen været på inspirationstur. Turen gik til forskellige kultur og idrætsfaciliteter på Sjælland. Formålet med turen var at blive inspireret og få nye ideer med hjem, som kan implementeres i Favrskov. Vi besøgte flere spændende steder og jeg vil nævne én ting, der satte tankerne i gang hos mig ved hvert sted, vi besøgte:
Holbæk Sportsby: Imponerende arbejde de har lavet med at få seniorer til at komme og benytte faciliteterne. Det afgørende er ikke, hvilken aktivitet der er tilgængelig, men det fællesskabte der trækker folk til. I Holbæk har de også stor fokus på det aktive senior-liv, og rammerne i sportsbyen har gjort, at der er kommet mange flere aktive seniorer i Holbæk.
Roskilde Kommune: Hele deres tilgang til hvad er det for opgaver, kulturen og de frivillige foreninger leverer til hele samfundet. I Roskilde har de meget stor udnyttelse af deres kulturhuse/forsamlingshuse, både med aktiviteter og til hverdag. De har bygget en naturlig bro mellem kommunen og foreninger. og i fællesskab leverer de: Sundhed, motion, sociale relationer, oplevelser og fællesskab.
Musikbunkeren: En stor bunker omdannet til et stort fællesskab for unge, der elsker musik. Stedet styres af de unge, der har fået ansvaret, og de har virkelig lavet noget helt unikt. Står der en ledig bunker et sted i Favrskov?
Mungopark: Teater i Allerød, som er startet af en flok græsrødder, og nu er det et stort anerkendt teater. Historien fortæller, at det, der kommer nedefra, kan få flyvehøjde og blive bæredygtigt i mange år, hvis der er ildsjæle, der brænder for sagen. Fællesskabet på stedet med borgerne og langt hen ad vejen med kommunen er forbilledligt.
Folkehuset Absolon: En kirke, der er forvandlet til et folkehus med et væld af forskellige aktiviteter. Tankegangen i huset var fantastisk. Stedet er for alle og til for at skabe sammenhold, fællesskab, samtale og rykke på det, vi plejer at gøre. Som eksempel har de ingen skilte i folkehuset, fordi det tvinger folk til at spørge om vej til det rette lokale eller til toiletterne for på den måde at skabe samtale og relation mellem mennesker, der aldrig har mødtes.
Ringsted sportscenter: Et stort center, hvor alle byens sportsfaciliteter er samlet. Den politiske tilgang for at få dette projekt realiseret har været langvarig. Og de har netop sat gang i næste etape, som er udendørs arealerne. Meget inspirerende måde som politikerne i Ringsted har planlagt disse faciliteter.
Kultur- og Fritidsudvalget har efterfølgende drøftet turen og de enkelte besøg, og det har virkelig været nogle gode drøftelser. Vi er bredt funderet, og derfor er det også forskellige detaljer, vi trækker ud af turen. Det er en tur, vi kommer til at drøfte videre, og inspirationen kommer vi også til at kunne bruge her i Favrskov i årene, der kommer. Jeg tror, vi kommer til at kigge på den langsigtede planlægning på både kultur og fritidsområdet. Er vi gode nok til det? Jeg håber, vi kommer til at tænke lidt mere ud af boksen på området, fordi der i de skæve tanker er masser af energi og synergi på tværs af både kommune og foreninger. Og så tror jeg, vi skal have kigget på alt det, vi plejer at gøre. Er det godt nok, eller kan vi forfine/forbedre os på nogle områder?
Én ting er sikkert. Det bliver spændende.