Fortsæt til indhold

Debat: Selvfølgelig skal fiskeri med bundtrawl forbydes

Debat
Jørn Juul SørensenRadikale Venstre, Djursland

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Uddrag af Lokalavisen Norddjurs uge 42:

»Borgmestrene fra Aarhus, Odder, Horsens, Samsø og Syddjurs Kommune ønsker et forbud mod bundtrawl i Aarhus Bugten og langs den østjyske kyst.

Men en kommune i området er ikke medunderskriver på forslaget: Norddjurs Kommune.

»Nej, vi har ikke skrevet under på det, og det kommer vi heller ikke til,« siger Kasper Bjerregaard (V), borgmester i Norddjurs Kommune, der er hjemsted for en del fiskere.

»Vi er en fødevarekommune, og fiskerne i området peger på, at der næsten ikke bliver bundtrawlet i det område. Jeg vil gerne gøre noget, der virker, men det her vil ikke løse noget,« siger Kasper Bjerregaard og fremhæver, at Norddjurs Kommune gerne vil bidrage til et bedre havmiljø.«

Og videre citeres borgmesteren:

»Jeg er ikke interesseret i at lave en symbolsk markering. Jeg vil ikke gå med til noget, der kan påvirke borgerne i min kommune, uden det giver mening,« siger Kasper Bjerregaard.

Påvirke borgerne i min kommune? Mon Kasper Bjerregaard ved, hvad han taler om, og hvilke værdier der er på spil om vores havmiljø i hele Danmark. Symbolsk handling? Har du fulgt med i de seneste rapporter om dødt hav i Danmark?

Ifølge Danmarks Naturfredningsforening (DN) er den massive udledning af næringsstoffer fra landbruget gennem mange årtier den primære årsag til, at vores hav i store områder er næsten dødt. Og når der så bundtrawles skades havmiljøet yderligere.

Forestil dig en nypløjet mark, siger DN. Bare på havbunden. Det er i realiteten, sådan det ser ud, når fiskerne har været forbi med tunge redskaber, der slæber og skraber hen over bunden.

Bundtrawl og redskaber til muslingeskrab udjævner havbunden, skader strukturen og fjerner de sårbare bunddyr og -planter. Resultatet er færre dyr og arter på havbunden – ligesom i den pløjede mark.

Bundtrawling holder dermed størstedelen af danske farvande i en forstyrret tilstand. Det er fakta, Kasper.

Miljø- og havforskere har råbt op siden 80’erne. Blandt andet seniorrådgiver Jens Würgler Hansen fra Aarhus Universitet, der er en af forfatterne bag en aktuel rapport. ”Iltsvind i danske farvande 24. august – 21. september 2023”.

Og ifølge ham er det omfattende iltsvind opstået på grund af tre hovedfaktorer:

• Forurening med næringsstoffer, især kvælstof fra landbruget
  • Fiskeri med bundslæbende redskabe
  • Stigende temperaturer som følge af klimaforandringer

Hvis man skal have stoppet iltsvindet i havet, er den allervigtigste opgave at reducere forureningen med kvælstof, som især stammer fra landbruget. Omkring 70 procent af forureningen med kvælstof kommer fra landbruget. Og tilførslen af kvælstof til havet er ikke faldet i de seneste cirka 20 år.

Og bundtrawl forværrer situationen for både vores klima og for biodiversiteten i havet. Og så er det jo noget ligegyldigt, om det sker i vores kommune eller i nabokommunen.

Så borgmester Kasper Bjerregaard bør tænke over, om det er klogt ikke at beskytte vores havmiljø af hensyn til vores alles fremtid, fiskernes overlevelse og turisternes ønske om at komme hertil ….. og det fremtidige grundlag for fiskerne i vores fødevarekommune.

Og udvise lidt solidaritet og klimabevidsthed for de fælles interesser for en bedre havnatur.