Fortsæt til indhold

Svar til Erik og Ole: »Byrådet har LÆNGE læst, lyttet og snakket om VE-anlæg«

Debat
Andreas Tang-BrockNæstformand i Klima-, Miljø-, og Planudvalget, Socialdemokratiet (A)

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Svar til Erik Klitgaard Nielsen og Ole Kjærulff Davidsen

Kære Erik og Ole,

Tak for jeres indlæg i avisen. Jeg er stor fan af folk der engagerer sig i samfundet og i demokratiet – så tak for det!

I byrådet skal vi snart træffe nogle beslutninger om de første solcelleparker i kommunen. Det første projekt ved Østermarksvej bliver formodentligt retningsgivende for flere fremtidige VE-anlæg i kommunen. Derfor er processen vigtig. I byrådet har vi taget os god tid, og snakket med rigtig mange mennesker om projektet.

Mit eget indlæg i avisen forleden, var derfor et forsøg på at dele mine synspunkter vedrørende solcelleparker. Der er med garanti mange andre perspektiver og holdninger i lokalsamfundene og i byrådet, end dem jeg har fremført. Diskussionen om solceller og VE-anlæg er derfor ikke slut, og jeg vil gerne læse jeres bidrag til debatten?

Byrødderne har længe læst, lyttet og snakket om VE-anlæg, og vi danner hver vores egen holdning ud fra hvad vi læser og hører. Vi har snakket om atomkraft, PFAS, brugen af god landbrugsjord, naturbeskyttelse samt nærheden af VE-anlæg til bebyggelse og til landsbyer og meget mere.

Inddragelse i politiske beslutninger er altid en svær balance. På den ene side er det vigtigt at få en inddragelse af de perspektiver, ideer og nuancer, der eksisterer ude hos den enkelte. På den anden side skal vi i byrådet også træffe beslutninger. En evig dynamisk verden gør, at vi altid bliver klogere - både før og efter at en beslutning er taget. Derfor skal vi finde en god balance for inddragelse af perspektiver i hver eneste sag, men også komme frem til en beslutning.

Idet udfordringen med klimakrisen er ældre end jeg er, er sikker på, at flere synes vi har været for langsomme til at træffe beslutninger vedrørende VE-anlæg.

Men jeg fornemmer, at I ikke har følt jer hørt. Prøv derfor gerne at beskrive hvad I synes der havde fungeret bedre? Hvad mangler I? Så tager vi kritikken videre til de næste beslutninger.

Har I brug for en mere personlig snak, hvor perspektiverne om inddragelse og VE-anlæg kan bredes mere ud, er jeg helt åben for dette! Døren er i øvrigt altid åben, og kaffen kan hurtigt laves.