Høring af et diktat fra Christiansborg giver ingen mening
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Høring når du reelt set intet kan ændre på det, der allerede er besluttet og dikteret fra Christiansborg.
Det lyder flot med en høring og er også et lovkrav, men borgerne - heriblandt mig selv - forventer vel også at kunne blive hørt, og der viser virkeligheden sig blot at være en anden.
For som borgmesteren sagde på byrådsmødet i Skanderborg d. 30. august 2023, at hvis alle gik imod som jeg, så ville vi ikke få afhentet vores affald. Ergo så er de store linjer allerede på plads.
Det er de blandt andet, fordi det er besluttet på Christiansborg. Den store stat har talt og den lille mand er sat ud af spillet rent lokalt. Derfor mener jeg også, at det burde have været staten selv, der stod for det her og lavede noget på landsplan, hvor det netop ville give mening at lave store sorteringsanlæg centralt placeret rundt i landet, som er nemmere for alle heriblandt den enkelte borger, mere miljørigtigt med et langt større genanvendeligt output samt billigere... og uanset hvordan man vender og drejer det, så er det borgernes penge, der jongleres med. Igen.
Så når jeg har stemt imod høringen, så er det ikke, fordi jeg ikke ønsker at høre borgerne - tværtimod, men fordi jeg selv som borger oplever det her som noget, der bliver trukket ned over hovedet på os...
Så når jeg har stemt imod høringen, så er det ikke, fordi jeg ikke ønsker at høre borgerne - tværtimod, men fordi jeg selv som borger oplever det her som noget, der bliver trukket ned over hovedet på os, uden at vi har en reel mulighed for at blive hørt i, hvad der ville være bedst for både borgerne, miljøet og økonomien.
Det burde efter min aller bedste overbevisning være blevet holdt på statsligt niveau, når borgerne lokalt reelt set ikke kan blive hørt på de store linjer.
Fakta er at store centralt placerede sorteringsanlæg har 30 pct. større genanvendelighed, sorterer plast i fem forskellige typer og så er det ovenikøbet billigere samlet set og dermed for den enkelte borger.
Sortering af affald er sund fornuft, spørgsmålet er blot hvordan sorteringen udføres - også i forhold til samspillet med energiområdet og ikke mindst borgerne... ellers føler de sig til grin.
Jeg føler mig til grin for egne penge, og jeg oplever det ganske inkompetent af den danske regering at trække det her ned over borgerne, når der findes tydeligt langt bedre, billigere og smartere løsninger.
Det handler om ’smart work not hard work’. Det burde være en regerings fornemmeste opgave. De mangler de facto ikke embedsmænd til at undersøge markedet, teknologien og videnskaben til bunds.
Dette makværk blev ikke med Nye Borgerliges stemme i Skanderborg kommune.