Prisstigninger og nedskæringer - Djurslands transportudfordringer
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
»Priserne for at køre med kollektiv transport stiger til januar. Ganske meget, faktisk.
Nogle mener, at det vil få flere mennesker end i dag til at køre med bil. Det fylder vejene yderligere op og er også skidt for klimaet. Jeg har ingen bil, så det er ikke en nærliggende mulighed for mig.
Selv om Letbanen af og til er lidt for meget af en oplevelse og har en rædsom feriekøreplan, der får mig til at stå og vente i et kvarter på Århus H, så er den det eneste, jeg kan bruge. Og som regel går det jo – selv om jeg af og til ville være glad for en bil.
Rutebilen, 319, er beskåret så meget af sparekniven, at kniven kom ud på den anden side. Der er 3 afgange om morgenen og 3 sent på eftermiddagen. Det er dét. Andre ruter er også beskåret voldsomt. At rejse gennem kommunen uden bil er meget svært om aftenen og i weekenden.
Vi er blevet en sovezone for Århus og Randers.
En af grundene til, at rutebilruter er skåret ned eller væk, har været de få passagerer. Forslag om så at køre med mindre busser på f.eks. 319, er afvist - med den begrundelse at man skal køre med store busser. Jeg må jo være idiot, når jeg ikke kan se det. Nu er passagertallet så tæt på intet, og ruten har ”bevist” sin overflødighed.
Heldigvis kan jeg stadig cykle til indkøb og til Letbanen, så jeg kan komme på arbejde. Jeg var dog i en længere periode afhængig af sygeplejersken i Hornslet, hvor rutebilen var absolut nødvendig for mig. Og måske er jeg en dag ikke længere i stand til at cykle. Sådan må andre mennesker også have det.
At man ikke kan komme rundt i det meste af Djursland med kollektiv transport om aftenen og i weekenden, vil sikkert ramme unge mennesker meget. De har måske læsegrupper og sikkert også behov for at se hinanden til fester og lignende. Bor man lige op af Letbanen, går det nok. Ellers – god julefrokost!
Jamen tag dog en flekstur eller en taxi! De gange, hvor jeg på det seneste har haft behov for en taxi, har den været optaget. Det er også dyrt at køre i taxi. Fleksturen er noget, der skal planlægges på forhånd. Og har man en aftale om at blive hentet kl. 22, kan den sagtens dukke op lidt efter 21. Det gør det meget vanskeligt at planlægge efter.
Så Djursland hænger ikke rigtigt sammen efter kl. 18. Vi er blevet en sovezone for Århus og Randers.
Af og til gør DSB og Midttrafik noget for at hjælpe. De kører annoncer om, hvor meget man kan lave i rutebil eller tog. Og hvordan man kan komme hjem fra en fest, selv om man har drukket og ikke må føre bil. Men det fungerer kun i reklamerne. Der er grænser for, hvor meget den kollektive trafik kan forbedres alene ved brug af reklamekampagner. Det er nødvendigt, at den faktisk kører, også om aftenen, i weekenden og til højtiderne. Man kan ikke bruge den kollektive trafik, hvis man skal stå på stationen i lang tid og prøve på at få fat i en taxi.
Den kollektive trafik behøver flere afgange og genoplivede linjer, ikke besparelser og reklamer. Man bliver nødt til at bruge flere penge på den, som man vist med stor succes har gjort i Skåne. Og alle kan glæde sig over alt det, man kan bruge tiden til i den kollektive trafik.«