Fortsæt til indhold

Debat: Topchefer skovler ind

Debat
Nick ZimmermannRanders, kommunalordfører for Dansk Folkeparti i Folketinget

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Jeg stillede for nylig spørgsmål til indenrigs- og sundhedsministeren om antallet af kommunalt ansatte, som aflønnes med over en million kroner om året. Og jeg må indrømme, at jeg blev chokeret over omfanget.

I Norddjurs Kommune handler det om syv medarbejdere, som oppebærer den høje løn

Nok vidste jeg, at den sikkert var gal. Men jeg havde ikke forestillet mig, at det drejer sig om 1634 ansatte i kommunerne på landsplan.

I Norddjurs Kommune handler det om syv medarbejdere, som oppebærer den høje løn.

Jeg er skam helt med på, at kommunerne har et stort arbejde med at sikre, at regler og love overholdes, og at det i sig selv kan være kompliceret. Men jeg har svært ved at begribe, hvad der berettiger den stigning, som har fundet sted de seneste fem år. Mig bekendt er forholdene i kommunerne på de fem år ikke blevet kompliceret i en grad, som gør de ekstra ansættelser uomgængelige.

De høje lønninger skriger til himlen, når kommunerne skal spare på budgetterne og forringe velfærden for almindelige danskere. Og de skriger til himlen, når medarbejdere i ældreplejen ikke kan få selv en beskeden lønforhøjelse. Det er et trist faktum, at vi i dag har en ”kommunal adel” – en række chefer, som uden tvivl er gode til at skabe projekter og formere sig i antal, men som ikke gavner ude i virkeligheden.

Det eneste imponerende ved præstationen er, at dette fedtlag af chefer er i stand til at præsentere det, der gavner dem selv og deres pengepung som noget, der gavner borgerne og de øvrige ansatte i kommunerne. Snart står et kommunalvalg for døren – og her vil jeg opfordre til, at man stemmer på kandidater med en opskrift på, hvordan man stopper denne udvikling og ruller den tilbage. Kandidater, som udskifter de kolde hænder med varme hænder, og dermed sikrer velfærd og ordentlige lønninger og arbejdsvilkår for medarbejderne.