Fortsæt til indhold

Utøya's ofre - håbet om en fremtid uden ekstremisme

Debat
Sigurd Gammelgaard, DSU, medlem af Socialdemokratiet i Syddjurs:

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

»I lyset af min nylige deltagelse i Ungetinget 2023 i Oslo, står jeg tilbage med dybe refleksioner om ekstremismens fortsatte skygge over vores nordiske samfund.

Et af højdepunkterne var at høre 2 overlevende fra Utøya dele sine hjerteskærende historier. Det var en stærk påmindelse om, hvor ødelæggende og langtrækkende konsekvenserne af ekstremisme kan være.

Som medlem af DSU kan jeg ikke undgå at trække paralleller mellem de udfordringer, vi står over for i Danmark, og de tragiske hændelser, der ramte vores norske søsterorganisation, AUF, under angrebet på Utøya.

Denne forfærdelige begivenhed var ikke blot et angreb på uskyldige unge, men også et direkte angreb på de værdier, som både AUF og DSU står for: demokrati, tolerance og social retfærdighed.

Irils beretning om denne skæbnesvangre dag var ikke blot en påmindelse om tragediens grusomhed, men også et kraftfuldt vidnesbyrd om ekstremismens konsekvenser.

Hendes ord, “Håbet om at overleve var meget hårdere end at acceptere skæbnen om at jeg skulle dø,” genklang dybt i mig.

At lytte til de overlevendes beretninger fra Utøya var en påmindelse om, at ekstremisme ikke er en fjern historie, men en fortsat trussel, der kræver vores opmærksomhed og handling.

I en tid, hvor antisemitisme og had mod minoriteter stadig trives i skyggen af vores samfund, er det tydeligt, at kampen mod ekstremisme og for mangfoldighed er mere relevant end nogensinde. Som DSU’er føler jeg en dyb forbindelse med ofrene for Utøya, da de repræsenterer de samme idealer og håb, som jeg og mine kammerater stræber efter. Det er vores pligt at huske og ære de liv, der blev tabt, og at fortsætte kampen for et samfund, hvor had aldrig får lov til at sejre.

Det bekymrer mig dybt, når jeg ser tendenser til øget polarisering og intolerance i Danmark og andre europæiske lande. Når unge i dag må skjule deres religiøse eller kulturelle identitet af frygt, er det et klart tegn på, at vi må stå sammen og fordømme enhver form for had og ekstremisme.

Det er en chokerende kendsgerning, at enkelte af reaktionerne på at gerningsmanden bag Utøya-massakren skal have sin sag genovervejet af den norske domstol, understreger den fortsatte relevans af denne tragiske hændelse. Det er en trist påmindelse om, at den ekstremistiske ideologi, som drev ham til at begå disse grufulde handlinger, stadig har sympatisører verden over.

Dette fremhæver behovet for en vedvarende indsats for at bekæmpe ekstremistiske holdninger og fremme tolerance og forståelse i vores samfund.

Som medlem af Danmarks Socialdemokratiske Ungdom, står jeg dybt berørt af vores fælles nordiske historie og de udfordringer, vi fortsat står overfor. Angrebet på Utøya var ikke kun en tragedie for Norge, men et mørkt kapitel for alle, der værdsætter demokrati og humanisme. På DSUs kursuscenter, Ankersminde, mindes vi denne dag med ordene indgraveret på en sten: ”Til minde om vores 69 kammerater i AUF, som blev myrdet på Utøya den 22. juli 2011. For dere lover vi ikke ett minutts stilhet, men et liv i kamp.”

Disse ord symboliserer vores faste forpligtelse til ikke blot at mindes de unge mennesker, men at leve vores liv i en aktiv kamp for de værdier, de repræsenterede. I lyset af de nylige begivenheder, hvor ekstremistiske ideologier stadig finder sympatisører, er denne forpligtelse mere relevant end nogensinde.«