Fortsæt til indhold

Vi er nået langt på to år - landsbyerne er kommet langt mere i fokus

Debat
Simon Buus OlsenByrådsmedlem for Venstre og formand for Landsbyrådet, Bøgehaven 8370 Hadsten

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Det er nu snart to år siden, jeg overtog formandsposten i Landsbyrådet i Favrskov. En i første omgang lidt overraskende post, da jeg ikke have forventet den på forhånd.

Nogle nævnte efter KV21, at der var tale om et ”klimavalg.” Det er jeg nu ikke helt enig i. Det var nok nærmere et valg, hvor balancen mellem land og by var i fokus og et hovedemne, der måske var med til at tippe flertallet fra rødt til blåt i Favrskov. Med det in mente synes jeg også, der er blevet leveret herpå over de to år. Venstre gik til valg på, at der skulle nedsættes et stående udvalg for Landdistriktsudvikling, og det blev der leveret på allerede i konstitueringen, hvor Plan- og Landdistriktsudvalget blev nedsat. Kort inde i valgperioden blev det vedtaget, at vi skulle revidere den nuværende landsbypolitik, som formentligt på kommende byrådsmøde, bliver til Favrskovs nye landdistriktspolitik.

Det er en politik, som vi i Landsbyrådet har en stor part i, og det vil vi også følge op på ved at tage ansvar for de dele, som vi mener, vi kan tage på os, være bidragsyder i eller komme med forslag til. Derfor har vi også lavet en handleplan og nedsat arbejdsgrupper for at få disse ting ført ud i livet. Så forventer vi også, at såvel Landdistriktsudvalget, forvaltningen og byrådet tager deres ansvar for, at politikken blive ført ud i livet. For hvis alle arbejder hårdt og hurtigt, kan vi flytte enormt meget med den her politik, endda også allerede inden næste kommunalvalg.

Venstre gik til valg på at ville prioritere energioptimering, og det må man sige, at Landsbyrådet har leveret på. To millioner kroner til energioptimering af forsamlingshuse er der indtil videre brugt i blot de seneste to år.

Trafiksikkerhed er et stort tema i landsbyerne, og her har vi leveret med større prioritering ud i landsbyerne, og der er skabt en stærkere dialog med forvaltningen og Landsbyrådets repræsentanter for landsbyerne. Der er skiftet forvaltning fra Børn og Kultur over til Teknik og Miljø, hvilket har givet flere af de emner, der har høj prioritet i Landsbyrådet, større vægt og nemmere adgang.

Ligesom vi politisk har prioriteret mere forvaltningsmæssig service til Landsbyrådet via Budget 2023-26. Vi har skabt Kulturpuljen, som er en meget ubureaukratisk pulje, der ikke kræver en reel ansøgning, men blot et minuts pitch af en idé af medlemmer i Landsbyrådet. Kulturpuljen er en kæmpe succes til at få skabt fællesskaber i landsbyerne for utrolig små midler.

I den nye Plan- og bæredygtighedsstrategi lægges der op til, at tre landsbyer skal opgraderes fra landsby til centerby, hvilket blandt andet giver en større mulighed for at udvikle sig som landsby. Det er noget, vi også ønsker dialog om i forbindelse med den forestående kommuneplan, blandt andet via landsbyafgrænsninger.

Vi har i det kommende år fokus på landsbyudvikling, hvor vi har nedsat arbejdsgrupper for lokale udviklingsplaner skabt nedefra og for skovrejsning og forskønnelse af regnvandsbassiner i og omkring landsbyerne. For mit indtryk er ikke, at Landsbyrådet nu læner sig tilbage og føler tingene kører, men ej heller at man ønsker blot at sidde og råbe op. Vi er klar til at tage ansvar og gøre vores del, selvom blot tre medlemmer af Landsbyrådet er politisk valgt. Resten sidder der helt frivilligt for at gøre en forskel ikke bare for deres lokalområde, men for alle landsbyer i Favrskov.

Vi har flyttet meget på to år, men vi kan nå endnu længere med den nye landdistriktspolitik, hvis ikke blot Landsbyrådet vil tage ansvar, men også forvaltning, Landdistriktsudvalget og byrådet vil tage ansvar.