Debat: Regionen truer fodbolden i Grenaa
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Kære regionsrådsmedlem.
Jeg skriver dette høringssvar i min rolle som næstformand for Grenaa IF, som er Djurslands største idrætsforening med 450 aktive fodboldspillere i alle aldre.
I mit professionelle virke er jeg praktiserende læge. Jeg tilbringer meget af min tid med frivillig engagement i fodboldklubben og hjælper hyppigt klubbens egne aktive og spillere fra udefra kommende modstanderhold i forbindelse med skader.
Klassiske skader er brækkede håndled, ankler og kraveben og ribben. Ved mistanke om skader af den slags har de idrætsaktive indtil videre mulighed for røntgenundersøgelse og videre behandling af knoglebrud i akutklinikken på Grenaa Sundhedshus.
Disse sundhedstilbud er afgørende for at skabe trygge rammer omkring et aktivt fritidsliv med idræt.
Reelt truer det idrætsklubbernes aktiviteter, vores fodboldstævne og har alvorlige konsekvenser for vores fodboldklub
Med begrænsningen af røntgenadgang og lukning af akutklinikken i dagtimerne bliver idrætsaktive med mistanke om nævnte skader nødt til at blive transporteret 60 kilmeter til Randers Sygehus, og det kan være en meget lang og smertefuld transporttid.
Om sommeren afholder Grenaa IF en stor international fodboldstævne med cirka 2500 fodboldspiller. Fire dage med flere hundrede fodboldkampe medfører en del skader.
I forbindelsen med stævnet har vi brug for tæt samarbejde med en lokal røntgenafdeling og akutklinik for at kunne gennemføre så stor en stævne.
Stævnet har stor betydning for byen og afgørende betydning for klubbens cirka 350 ungdomsspiller, da indtægterne bruges til børne- og ungdomsafdelingen.
Beslutningen om at begrænse åbningstiden af akutklinikken til vagtlægeperioden klokken 16-22 og samtidigt fjerne muligheden for akutte røntgenbilleder vil forringe kvaliteten og servicen af den sundhedsfaglige behandling på Djursland betydeligt.
Reelt truer det idrætsklubbernes aktiviteter, vores fodboldstævne og har alvorlige konsekvenser for vores fodboldklub.