Fri mig for polariseringen!
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Jeg kan godt indimellem mærke, at jeg er vokset op i en familie, hvor der blev diskuteret meget. Stort set hver aften, når vi spiste aftensmaden, endte det med, at mine forældre og nogle af os børn blev siddende og diskuterede.
Og oftest var det ikke rolige, opbyggelige samtaler, men virkelig ophidsede ”kampe om sandheden”. Vi kunne sagtens råbe ad hinanden. Og det gjorde vi også!
For man behøvede ikke at være bange for, at det ville gå ud over den gode stemning bagefter. Alle vidste, at her havde man muligheden for at afprøve et standpunkt – lidenskabeligt! Og det gjorde vi børn.
Min far endte tit med at have de mest overbevisende argumenter. Men det handlede ikke om at vinde, men om at finde frem til, hvorfor man mente noget, hvad argumenterne egentlig var og i mindst lige så høj grad om at blive anfægtet i sit eget standpunkt.
Det tog lidt tid for mig at forstå, at ikke alle mennesker var vant til den slags diskussioner. Det er sket, at jeg i nogle sammenhænge blev opfattet som provokerende. For folk vidste jo ikke nødvendigvis, at den holdning, jeg luftede med stor overbevisning, bare var en anledning til at få mennesker med en anden holdning i tale, at afprøve mit standpunkt for at finde frem til, hvad jeg egentlig mente.
Verdenen har forandret sig siden min ungdom. Var det dengang den familiære ramme, der var med til at præge ens synspunkter og måden, man dannede sig en holdning, er det i dag en overflod af informationer igennem de sociale medier.
Her får man præsenteret både informationerne, men samtidig har man også mulighed for med det samme at kommentere og forholde sig til alverdens meninger. Har man lyst til at diskutere, så er der så rigelig mulighed på platforme som Facebook, X, eller Reddit.
Til en vis grad betyder det en form for demokratisering af den politiske samtale. Alle har en stemme. Alle kan blive set/hørt. Men der er også muligheden for, at det, vi tror er en diskussion, i sidste ende kun er en form for holddannelse.
I stedet for at blive anfægtet af en andens holdning, oplever jeg mig på de sociale medier muligvis som en, der er omgivet af ligesindede, der sammen kæmper imod dem, der er på den modsatte side – bare uden den trygge familiære ramme.
Det handler om at vinde, om at være på det rigtige hold. Og den stigende polarisering i store dele af verden bekræfter, at vi igennem diskussionerne på de sociale medier næppe bliver mere og mere differentierede og eftertænksomme.
Krigen i Israel/Gaza har gjort det synligt for os alle, idet den holdningskamp, der bliver kæmpet på de sociale medier, nu har flyttet sig til de store byers gader og pladser.
Måske virker det derfor endnu mere anakronistisk, at vi i kirken arbejder med former, der er det modsatte af, hvad vi oplever i vores omverden. Gudstjenesten er ikke et forum for diskussioner. Her sidder vi, lytter. Og når vi svarer, gør vi det i fællesskab, bruger fastlagte formuleringer, synger sammen.
Det kan virke provokerende, ja, for nogen måske umyndiggørende. Men måske er det noget, vores opsplittede verden har brug for; at gå ind i en ramme, hvor den enkeltes holdninger træder tilbage, hvor vi giver os hen til en liturgi, der har ældgamle rødder, hører og synger ord, der så tydeligt ikke tilhører nutidens sprog.
Og ikke mindst, at vi oplever, at vi kan være sammen på trods af forskellige holdninger, på trods af, at vi kommer med hver vores erfaringsverden, fordi kirken er et rum, hvor alle har lov til at være som dem, de er.