Debat: Regeringen må forhindre, at akutlægebilen nedlægges
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Tak til kommunalbestyrelsen i Norddjurs for at råbe op om Region Midtjyllands beslutning om at nedlægge akutlægebilen i Grenaa og beskære åbningstiden på akutklinikken samme sted.
Jeg er helt enig. Besparelsen er dybt bekymrende. Den skaber ikke bare usikkerhed og utryghed blandt borgerne. Den risikerer at koste liv, når der bliver op til 60 kilometer til nærmeste læge i akutte situationer som f.eks. hjertestop eller blodpropper.
Hvordan kan regeringen overhovedet begynde at tale om skattelettelser, hvis der ikke er råd til en basal velfærdsydelse som hurtig akut hjælp
Kommunalbestyrelsen forsøger i et fælles indlæg, offentliggjort i Lokalavisen Norddjurs, at råbe den socialdemokratiske regionsrådsformand Anders Kühnau og resten af regionsrådet op. Jeg håber, de bliver hørt. Men i virkeligheden er det regeringen, herunder finansminister Nicolai Wammen (S) og sundhedsminister Sophie Løhde (V), de skal råbe op. For nu må regeringen ud af busken.
Vi hører igen og igen om det såkaldte økonomiske råderum, der vokser og vokser. Da regeringen for to uger siden præsenterede sin 2030-plan, fortalte finansministeren stolt, at råderummet frem mod 2030 nu er på 68 milliarder kroner. Penge, som skal bruges på bl.a. grøn omstilling og velfærd.
Helt ærligt, hvis regeringen har så mange milliarder, hvordan i himmelens navn kan vi så stå i en situation, hvor en livsvigtig akutlægebil til tusindvis af borgere nedlægges? Hvordan kan regeringen overhovedet begynde at tale om skattelettelser, hvis der ikke er råd til en basal velfærdsydelse som hurtig akut hjælp.
Dét spørgsmål vil jeg opfordre kommunalbestyrelsen til at stille regeringen, herunder finansministeren, som jo burde være lydhør, eftersom han er valgt i Østjyllands Storkreds, som Grenaa er en del af.
Jeg vil også selv rejse sagen overfor regeringen. Jeg stiller spørgsmål til sundhedsminister Sophie Løhde (V) i næste uges spørgetid i Folketinget. Her vil jeg have svar på, hvad regeringen vil gøre for at genoprette trygheden hos borgerne i Grenaa, og jeg håber, at ministeren vil give det eneste rimelige svar, der er. Nemlig at regeringen vil sikre, at akutlægebilen og akutklinikken i Grenaa selvfølgelig bevares.