Fortsæt til indhold

Debat: Det konservative fokus på kultur, fritid og idræt

Debat
Christian Wibe-MarkerByrådsmedlem for Det Konservative Folkeparti

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Til kommunalvalget i 2021 gik Det Konservative Folkeparti i Skanderborg, som det kulturbærende parti vi er, forrest med et løfte om at arbejde for en ny og forbedret kultur-, fritid- og idrætspolitik. Det har været vigtigt for mig og Det Konservative Folkeparti at sikre, at faciliteterne i hele vores kommune bliver prioriteret og udviklet efter befolkningsvækst. Ikke kun i Skanderborg, Ry, Galten, Låsby, Hørning og så videre. Men også ude i landdistrikterne.

Det kan vi nu sætte et stort flueben ud for, når den nye politik forventeligt bliver stemt igennem ved det kommende byrådsmøde. Vi så egentligt gerne, at den opdaterede politik var opdelt i to individuelle politiker: kultur og så idræt samt fritid, men at vi har fået opdateret politikken og fået idræt og fritid med, ja overhovedet nævnt, modsat den tidligere politik - det er godt!

Politikken er båret af fællesskaberne og vores meget aktive og initiativrige frivillige. Jeg tror, mange slet ikke ved, hvor heldige vi er i Skanderborg Kommune at have sådan en stærk base af frivillige kræfter. Men det er desværre også en nødvendighed, da vi ser et presset budget og økonomi over hele linjen, og derfor også indenfor kultur, fritid og idræt.

Vi konservative ønsker at fremme civilsamfundet og give de frivillige foreninger særligt gode vilkår, da de er præget af engagement og kompetencer, og de skaber gode værdier i vores samfund. Politikken fortæller nu, at vi skal tænke nyt, se nye muligheder og tage ansvar for de grupper, der har svært ved selv at opsøge fællesskaberne og foreningslivet. Det har været vigtigt for os.

Selvom Skanderborg by, centerbyerne og mange af landsbyerne vokser markant i de kommende år, skal vi sikre, at den lokale historiske og kulturelle arv fastholdes, og at udviklingen sker med respekt for den enkelte bys sjæl. At vi i politikken forpligter os til at videreudvikle formidlingen af vores kulturarv gennem bl.a. Perron1, Øm Kloster og demokratiets historie på Himmelbjerget er ren konservativ kultur-hjerteblod. Vi skal lære af vores tidligere generationer for at gøre samfundet bedre for de kommende.

Jeg har ved flere lejligheder nævnt vores biblioteks betydning for den lokale kultur, og i særdeleshed de partnerskaber bibliotekerne har i kommunen, såsom Forfatterspirer-forløbet til kommunens unge i det meningsgivende samarbejde mellem Skanderborg Ungdomsskole, Kulturskolen Skanderborg og Skanderborg Kommunes Biblioteker. Som vi skriver i politikken, så er det i mødet det spændende sker, og ”vi ønsker at fremme samarbejdet mellem kulturinstitutioner, foreningsliv og aktive borgere og til etablering af nye aktiviteter og platforme på tværs af vores sædvanlige opdelinger.”

Jeg glæder mig rigtig meget til, at den nye politik møder virkeligheden, og det spændende sker. Det Konservative Folkeparti stemmer for den nye kultur-, fritid- og idrætspolitik og ser frem til, at den bliver implementeret i hele vores kommune.