Debat: Nødråb fra en behandlersygeplejerske
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Til alle regionspolitikere.
Jeg arbejder som behandlersygeplejerske på akutklinikken i Grenaa. Der har været lavet aftale om akutklinikker i Region Midtjylland siden man lukkede muligheden for anden akut behandling i yderområderne.
Jeg har været uddannet behandlersygeplejerske siden 2004 – og er også røntgensygeplejerske (det skulle man være i Grenaa, da man ikke ville bemande med radiografer – det blev ændret efter aftale med regionen, da man kom til at mangle røntgen sygeplejersker.)
Siden har der været radiografer i vagterne.
I regionen er der akutklinikker flere steder – setupppet er ikke det samme alle steder – men her på akutklinikken har vi straks set på mulighederne for at have et” Danmark i balance” – så borgere på Djursland også havde de muligheder, som man gav borgere i storbyen.
Det betyder at vi var frontfigurer – sammen med vores sekretærer – til at hjælpe forskellige afdelinger i Randers og i Aarhus med at gøre det bedste for patienterne.
Vi sidder ikke og strikker når der ikke kommer akutte patienter
Det betyder, at vi gennem årene har fået mange opgaver, som vi klarer samtidig med at vi har de akutte patienter. Vi forstår ikke, at man skal gå efter laveste fællesnævner.
Vestpå har man bemandingsproblemer i akutklinikken – så derfor skal vi alle lukke, da nogen ikke skal have bedre behandlingsmulighederne end andre- ironi kan forekomme:)
På akutklinikken i Grenaa er der ikke bemandingsproblemer. Der er mange uddannede behandlersygeplejersker i akutafdelingen og otte kan bemande akutklinikken – alle rutinerede behandlersygeplejersker.
De behandlersygeplejersker, der bemander akutklinikken har fået en oplæring af de faste herude – så vi alle kan gå ind i de forskellige ambulatorier og klare de opgaver, der er der.
Sidder ikke og strikker
Vi sidder ikke og strikker når der ikke kommer akutte patienter – som jo skal visiteres via røntgen eller af praktislæge, men bemander alle de ambulatorier, vi har fået sat op.
Ortopædkirurgisk- både med ortopædkirurgisk læge og som sygeplejeambulatorium (uden læge – til kontroller, fjernelse af suturer mm.). Hjerteklinik hvor vi påsætter Holter og døgn-blodtryksapparater. Vi giver blodtransfusioner til cancerpatienter. Antibiotika til den patient der skal have x 3-4 daglig – så de ikke skal være indlagte. Væske til den for kvalmede gravide. Assistere den gynækologiske læge.
Jeg skriver til jer, da jeg er dybt frustreret over, at I vælger denne løsning om at lukke akutklinikken ned i dagtiden og at fratage borgerne den mulighed for at blive behandlet.
Ydermere vil man også lukke røntgen for borgere, der har pådraget sig en akut skade at få taget et billede! Og det gælder også i lægevagten! Hvad er meningen? Må borgere på Djursland ikke længere være aktive? Må turister ikke benytte de sommeraktiviteter, der tilbydes? Må sportsklubber i området ikke længere have stigende medlemstal? Må sportsklubber ikke længere lave store stævner (her tænker jeg Kattegat Cup – stort fodboldstævne i Grenaa med 2000 fodboldspillere og 4000 pårørende)?
Må de turister, der har været på muséer, strøgtur mm. i storbyen men selvfølgelig bor på Djursland ved hav og skov – ikke længere bevæge sig aktivt ved stranden og i skoven – i frygt for IKKE at kunne blive tilset og behandlet både i akutklinik og lægevagten.
Men skal sendes på en tur på 60 kilometer og så 60 kilometer tilbage igen! Det er bare så uordentligt!
Mange opgaver
Som behandlersygeplejerske er det mig, der undersøger patienten, vurderer om røntgen, får billedet vurderet, behandler skaden, laver og booker kontroller, informerer patienten og dokumentere behandlingen, da dokumentationen jo er juridisk underlagt.
Mange gange ser jeg også patienten i et skadeambulatorium. Det tager jo tid og jeg er af den mening, at jo bedre jeg behandler min patient og jo bedre information om skaden, jo bedre kommer patienten igennem forløbet og føler sig tryg. Patientsikkerhed!
Samarbejdet med de praktiserende læger er også godt. Tit bliver vi kontaktet og spurgt om vi vil hjælpe med patienter, da patienten ikke vil/ kan tage til Randers.
Mange af borgerne på Djursland der har behov for akut hjælp er udfordrede. Nogle har psykiske problemstillinger. Nogle har ikke transportmuligheder. Nogle er alene med børn og kan ikke overskue den lange transport til Randers med offentlig transport (2,5 time på en god dag – men så skal man jo hjem igen).
I lægevagten fungerer samarbejdet også godt.
Faktisk så godt et samarbejde at vi i akutklinikken i Grenaa er vurderet i en PHD-afhandling – bestilt af regionen, som det bedste sted i hele regionen.
De samme sygeplejersker er jo også dem der arbejder i akutklinikken i dagtid og der bruger kompetencerne, som man i rapporten roses for.
Lægevagten i Randers tager ikke skaderne men sender dem til skadestuen for at få syet et sår, fjernet fremmedlegemer i øjet, næseblodspatienter, almindelige sårvurderinger og andre skader.
Dem klarer jeg selv her i Grenaa! Dem får akutklinikken bare ikke kredit for.
Stolt af faglighed
Jeg har nok på en weekendvagt 2x8 timer (min kollega i den weekend kan have det samme-) 25 patienter – om sommeren det dobbelte! Men det kan man jo ikke se på tallene, da man ikke vil trække det ud!
Jeg er stolt af min faglighed som behandlersygeplejerske. Jeg ved, jeg gør en forskel for borgere/turister på Djursland. Jeg er ked af, at I ikke forstår at tryghed/akutberedskab koster.
Jeg er ked af det som borger på Djursland, at vi ikke bliver hørt og at det kun er borgere i Aarhus/Randers, der er værdsat.
Jeg er også vred. Vred over at der bliver sagt, at der kommer lægehelikopter. Når den kan flyve!
Vi ved som fagpersoner, hvor vigtig den første hjælp er for anstændig overlevelse.
Vred over at mine gamle forældre, der her på Djursland ikke får den samme gode service som man gør i storbyerne.
Ældre borgere, der skal finde vej til Randers for at få behandlet deres sår og brækkede lemmer.
Besparelserne kan jeg heller ikke få øje på?
Behandlersygeplejerskerne skal jo have løn uanset hvor de er. Patienterne skal jo behandles uanset. Det koster også kørselspenge når vi skal køre til Randers.
Regionen siger jo, at der fortsat skal være ambulatorier i Sundhedshuset i Grenaa. Hospitalsledelsen i Randers ved jo ikke, hvilke arbejdsopgaver, vi som behandlersygeplejersker har.
Det er chokerende at tænke på, at man har en ledelse, der har afdelinger i Grenaa, som de ikke har nogen interesse i og bekymrer sig om.
Det er bestemt ikke befordrende for samarbejdet/tilliden.
Mange opgaver i Sundhedshuset er afhængige af at vi er til stede i dagtiden. Opgaven som brandkoordinator. Alarmansvarlig. Depotansvarlig. Hjælp til selvhenvendere – og de kommer.
Kald os BLÆKSPRUTTER:)
Jeg håber I alle vil lytte til fornuft og trække spareforslaget tilbage.
Det betyder så meget for borgerne på Djursland.