Debat: Nødråb fra en behandlersygeplejerske
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Til alle regionspolitikere.
Jeg arbejder som behandlersygeplejerske på akutklinikken i Grenaa. Der har været lavet aftale om akutklinikker i Region Midtjylland siden man lukkede muligheden for anden akut behandling i yderområderne.
Jeg har været uddannet behandlersygeplejerske siden 2004 – og er også røntgensygeplejerske (det skulle man være i Grenaa, da man ikke ville bemande med radiografer – det blev ændret efter aftale med regionen, da man kom til at mangle røntgen sygeplejersker.)
Siden har der været radiografer i vagterne.
I regionen er der akutklinikker flere steder – setupppet er ikke det samme alle steder – men her på akutklinikken har vi straks set på mulighederne for at have et” Danmark i balance” – så borgere på Djursland også havde de muligheder, som man gav borgere i storbyen.
Det betyder at vi var frontfigurer – sammen med vores sekretærer – til at hjælpe forskellige afdelinger i Randers og i Aarhus med at gøre det bedste for patienterne.
Vi sidder ikke og strikker når der ikke kommer akutte patienter
Det betyder, at vi gennem årene har fået mange opgaver, som vi klarer samtidig med at vi har de akutte patienter. Vi forstår ikke, at man skal gå efter laveste fællesnævner.
Vestpå har man bemandingsproblemer i akutklinikken – så derfor skal vi alle lukke, da nogen ikke skal have bedre behandlingsmulighederne end andre- ironi kan forekomme:)
På akutklinikken i Grenaa er der ikke bemandingsproblemer. Der er mange uddannede behandlersygeplejersker i akutafdelingen og otte kan bemande akutklinikken – alle rutinerede behandlersygeplejersker.