Debat: Et akutberedskab koster vel?
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Jeg undrer mig meget over regionens beslutning, om at reducere akutklinikkernes åbningstid – især akutklinikken Grenaa samt at lukke for røntgen uden for dagtid og weekend/helligdage.
Jeg er både borger, men også ansat som behandlersygeplejerske på Akutklinikken Grenaa, har 30 års erfaring som sygeplejerske og været ansat i regionen/tidligere amt i alle årene.
Akutklinikken Grenaa i Grenaa Sundhedshus har i flere år netop været nærsygehus, som I jo taler så meget om i regionen og på Christiansborg. Vi samarbejder på tværs med de praktiserende læger på Djursland, hospitalsafdelinger- og det er både vores eget hospital Regionshospitalet Randers som Aarhus Universitetshospital.
Beredskab i forhold til brand/politi koster jo også – men vi håber da altid, vi ikke får behov
Vi er erfarne sygeplejersker med behandleruddannelse, og vi varetager bredt inden for sundhedsfagets specialer. Vi har selvstændige sygeplejeambulatorier hver dag og vi assisterer de dage, hvor der er lægefaglig kompetencer og ambulatorier tilstede.
Det kan godt være vi ikke har mange kontakter med småskader i jeres optik – men et akutberedskab koster vel? Beredskab i forhold til brand/politi koster jo også – men vi håber da altid, vi ikke får behov.
Vi yder hjælp til de akutte skader, som egen læge IKKE varetager og det er i dagtid – egen læge anlægger IKKE gips eller støvlebandager mm ved brud på knogler – de bliver henvist til os i akutklinikken – vi afhjælper rigtig mange borgere for en lang køretur til Randers eller Aarhus. Vi har flere borgere, som er udsatte og ikke magter den lange køretur til Randers/Aarhus og vores offentlige transportmuligheder er også reduceret til et absolut minimum = ingen mulighed.
Vi er placeret på ”næsen” og Djursland tiltrækker rigtig mange turister HELE året, så vi ofte har turister i akutklinikken til behandling.
Vi har flere virksomheder, som er i vækst og vi vil gerne, at vi kan tiltrække yngre generationer til at bosætte sig her på Djursland, men det spænder I voldsomt ben for. For hvem har lyst til at bosætte sig i udkant/vandkants Danmark, når al tryghed forsvinder.
Det at fjerne vores akutlægebil vækker stor vrede, vi bliver betragtet som mindre værd – vi har 60 km til nærmeste sygehus – lægehelikopter kan ikke udgøre det for os. Prismæssigt vil det være en hel del dyrere at sætte lægehelikopter i vejret, end at sætte akutlægebilen på vejen.
Hjerteløbere skal være vores akutberedskab – det er at arbejde med laveste fællesnævner – det er lægmand som kommer. Ved godt, at der også er fagfolk som hjerteløbere, men det kan vi jo ikke vide. Hvor er kvaliteten af den hjertemassage, som udøves – akutberedskabet er professionelt og livsvigtigt for os.
Må sige, når jeg ser hvad det koster at bibeholde akutlægebilen 24/7, akutklinikken Grenaa og røntgenbemanding hele dagen 8-22, så er det småpenge i det store regnskab – især når det kommer til at koste liv og førlighed.
Det er en ommer.