I Håndværk på Havnen udviklede jeg færdigheder, jeg ikke vidste, jeg havde
Det sjoveste var at bygge båden
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Håndværk på havnen har været de fem sjoveste dage i 7. klasse.
De voksne, der er derude, er mega dygtige. Det er nogle ældre herrer og kvinder, og det, synes jeg, er mega fedt, at de gider at bruge deres tid på os. Problemet er, at de risikerer at miste deres job, fordi de ikke får den støtte, som de har fortjent, men også, at de elever, der kommer i 7. klasse fremover, måske ikke får den oplevelse, som vi har fået.
Håndværk på havnen hjælper en med det sociale.
Man lærer at bygge og samle ting. Man hygger sig virkelig meget ude på havnen. Det var virkelig sjovt at bygge både og male både. Du får også en virkelig fed oplevelse, fordi du kommer ind på fregatten Jylland og lærer og hører en masse historie, som du måske ikke vidste om. Du lærer også, hvordan det var at være i krig i gamle dage, og hvordan man opererede folk på et skib.
Jeg synes, at de næste 7. klasser skal have den samme oplevelse som os.
Der er fire telte. Det første er hvor man selve bygger båden, der lærer man at bruge fugemasse og skrue skruer på båden. Det andet telt er, hvor man maler båden, det tredje er hvor man laver nogle beslag, det fjerde er hvor man laver det man skal sidde på. Der lærer man at bygge og binde reb. Det sjoveste var at bygge båden i det første telt.
Man sidder ikke bare inde i klassen og har kedelig undervisning, man er udenfor og lærer at bygge ting. Man udvikler nogle færdigheder, som man ikke vidste man havde. Til sidst samler man alle de ting, man har bygget/lavet, så kommer ens forældre ud og kigger på bådene, og når man sætter båden ud i vandet, så får man kage og kaffe. Først sættes bådene ud i vandet, så sætter de to børn på båden og sejler ud til den ene ende og tilbage og så er det de næste to, og jeg synes, at de næste 7. klasser skal have den samme oplevelse som os.
Efter de her fem fede dage har jeg lært en masse om historie, men også om mig selv. Man lærer at bruge sine hænder på en måde, man ikke vidste, at man kunne finde ud af. Man bliver også bedre til at arbejde i grupper. Man lærer at snakke og arbejde sammen både hurtigere og bedre. I pauserne kunne man gå ud, fange krabber eller kaste sten i vandet. Jeg synes, det skal være en fast ting for alle 7. Klasser i Danmark, fordi man lærer en masse og fordi det er sjovt.