Jeg forstår ingenting
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Hvorfor er der brug for akutlægebiler i de store byer, når der ikke er behov i udkanten af Region Midtjylland?
Hvilke funktioner har borgerne brug for der, som vi ikke har brug for på Djursland og i Vestjylland?
Hvad er det I forestiller jer at anæstesilægen kan lave på sygehuset, når han ikke er på udrykning?
På Djursland vil der slet ikke være læge til stede mellem klokken 23-08 efter 1. februar 2024. Jeg forstår ikke hvorfor der skal være læger i det øvrige Region Midt i det tidsrum, hvis I ikke finder det nødvendigt med en læge her?
Forestiller I jer, at han skal arbejde med patienter, for så at løbe afsted midt i det hele når der kommer et udkald?
En læge, som er til stede ved livstruende sygdom, har altid pligt til at følge med patienten til sygehus. Mener I, at det er lettere for de praktiserende læger/vagtlægerne i udkanten, med meget lang transportafstand? Eller er det bare ligegyldigt?
Hvordan vil I sørge for god tilgængelighed i almen praksis, når lægen skal haste afsted på transport eller konstatere død i eget hjem?
Hvorfor have læger, når paramedicinere kan udfylde samme rolle?
På Djursland vil der slet ikke være læge til stede mellem klokken 23-08 efter 1. februar 2024. Jeg forstår ikke hvorfor der skal være læger i det øvrige Region Midt i det tidsrum, hvis I ikke finder det nødvendigt med en læge her?
Som lægpersoner er I måske undskyldt for ikke at kende til forskellige faggruppers kvalifikationer.
Som ansvarlige politikere har I en forbandet pligt til at sætte jer ind i fakta og til at sørge for lige adgang til kvalificeret behandling i sundhedsvæsenet, hvis det er muligt.
Og det er muligt at sørge for ensartet tilgang til livreddende behandling på det præhospitale område.
En specialuddannet læge gør forskel blandt andet ved:
- blodpropper i hjernen og hjertet
- hjertestop
- ulykker med alvorligt tilskadekomne
- tegn meningitis eller andre livstruende infektioner
- svær åndenød eller åndedræts ophør
- svære krampeanfald
- tegn til bristet udposning på hovedpulsåren
I kan simpelthen ikke være det bekendt.
Bevar akutlægebilen på Djursland og i Vestjylland.