Fortsæt til indhold

En god oplevelse

Debat
Lars Lindgrav SörensenSognepræst i Tilst og Kasted

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Vil du bruge et par minutter på at fortælle os om din oplevelse? Vi, der køber ind i forretninger, får pakker leveret eller på anden måde kommer i berøring med handelslivet, bliver konstant spurgt ind til vores oplevelse – vores købsoplevelse. Eller vores oplevelse af pakkebuddets service og flotte put af pakken ned i kassen. Eller toilettets rengøringsstandard i butikken.

Hele tiden oplevelsen, for der er ikke noget større end min oplevelse af en given situation. Oplevelsen kommer til at fylde hele horisonten og ophøjes ofte til sandhed. Men hvad er der sket i virkeligheden? Oplevelsen er subjektiv, men er der ikke en objektiv virkelighed, vi alle må forholde os til, som er større end vores subjektive oplevelse? Jo, det er der, og det skal vi insistere på.

Jeg kan godt forstå, at min oplevelse kan være vigtig for en forretning, at den - altså oplevelsen - kan indgå i et kommercielt sigte, men for mig personligt har den ikke som sådan værdi. Hvis jeg er på toilettet, behøver det altså ikke være en oplevelse, jeg har prøvet det før, er ret rutineret og træder egentlig bare af på naturens vegne. Jeg vil gerne have mig frabedt at få en mikrofon stukket op i ansigtet, så snart jeg kommer ud fra toilettet: »Hvilken oplevelse står du med nu?« Jeg vil svare: »Jeg er lettet.«

Måske var du en af de 700.000 danskere, der var i kirke juleaften? Hvis du var, så vil jeg gerne spørge ind til din oplevelse. Du syntes måske, bygningen var lidt gammel, bænkene ubehagelige at sidde på, at der var for mange mennesker, at det var for dårligt, at I ikke sang: Et barn er født i Betlehem eller mange andre ting, du kunne slå ned på i din oplevelse af juleaftensgudstjenesten. Det kan også være, at du lægger vægt på den gode stemning, den flotte musik, fællessangen, den meningsfulde prædiken og mange andre positive ting.

For din samlede oplevelse bestemmes jo af rigtigt mange ting – ikke mindst dit humør. Hvordan var din oplevelse af juleevangeliet? Gav det dig kuldegysninger? At Gud blev menneske i en stald. Eller var du ligeglad? Var det inspirerende? Var det hyggeligt? Gav det en god appetit inden flæskestegen? Kom du i den rette julestemning, da du kom til at tænke på, hvor utroligt sårbar og udsat Gud lod sig blive? Forsvarsløs.

Kom du til at tænke på den hjemløse, der endnu en juleaften kunne tage billedet af den lille datter – han 20. år i træk ikke skal holde jul med - frem fra den slidte frakkes inderlomme? Virkeligheden ødelagde forhåbentlig ikke din oplevelse af en god jul og julegudstjeneste?

Det ødelagde ikke min oplevelse. Jeg havde en dejlig jul. Det havde jeg, fordi jeg var sammen med familien, og det havde jeg, fordi Gud lå i krybben, og det gjorde han uanset min oplevelse. Det var virkelighed, og det ændrede alt i verden. Jeg håber, at du vil få en masse gode oplevelser i det nye år!

Svend Brinkmann har for nylig sat fokus på oplevelsessamfundet i sin nye bog. Nærværende klumme er inspireret af hans tanker.