Hammel-hæder er guld værd
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Som Hammel-borger og medlem af HGF blev jeg stolt, da Hammel GF forleden blev kåret til årets idrætsforening i Danmark. Det er virkelig flot og fortjent. Det er et kæmpe skulderklap til de cirka 800 frivillige, som vi kan takke for, at der er så bredt et udvalg af idrætsaktiviteter i Hammel-området. HGF har på den gode side af 5000 medlemmer, og det er et imponerende antal, når man tager Hammels indbyggertal i betragtning. Det er sundt for krop og sjæl at bevæge sig og være del af et fællesskab, så det er herligt, at så mange dyrker sport. HGF er i det hele taget et lysende eksempel på, hvor langt man kan nå med ambitioner, samarbejde og hårdt arbejde.
Når jeg tager min lokalpolitiker-kasket på, glæder jeg mig også over kåringen. At se hjembyen blive hyldet med pokal, sang og konfettiregn på landsdækkende TV i bedste sendetid er skønt, og de mange positive historier, kåringen efterfølgende har ført med sig, er også rigtig godt.
Det er naturligvis ikke en kommunal opgave at diktere, at nu skal Favrskov-borgerne løbe fem kilometer hver anden dag eller tage ti armbøjninger hver morgen, men det er vores opgave – sammen med foreningerne – at sikre attraktive rammer, der giver folk lyst til at få sved på panden.
Sidste år vedtog vi i Favrskov Byråd en ny sundhedspolitik, hvor et af målene er at få flere borgere til at bevæge sig mere. Det skete blandt andet på baggrund af en ret dyster undersøgelse. Den viste, at flere Favrskov-borgere de senere år har fået en dårligere trivsel, og mange bevæger sig for lidt. Undersøgelsen viste også, at antallet af borgere, der lever med én eller flere kroniske sygdomme, er stigende i både Favrskov og generelt i Danmark.
Det er naturligvis ikke en kommunal opgave at diktere, at nu skal Favrskov-borgerne løbe fem kilometer hver anden dag eller tage ti armbøjninger hver morgen, men det er vores opgave – sammen med foreningerne – at sikre attraktive rammer, der giver folk lyst til at få sved på panden.
HGF og mange andre foreninger i Favrskov spiller en hovedrolle – for det er dem, der udfylder rammerne og skaber aktiviteterne. Vi kan rent politisk formulere nok så mange fine strategier og målsætninger, men hvis ingen griber bolden ude i virkeligheden, batter det ikke noget som helst. Derfor er det også vigtigt, at vi fra politisk side løbende arbejder på at gøre det lettere at være frivillig og lettere at være forening i Favrskov, så vi ikke risikerer at skræmme ildsjælene væk med unødigt bøvl og bureaukrati.