Djurs Sommerland har vel ikke monopol på al udvikling i området?
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
»Det, der for mig, står tilbage efter borgermødet i Kolind d. 13. dec. 2023 er især frygten for ulykker, og frygten for lugtgener fra et sådant anlæg.
Når vi tager frygten for ulykker, så er der en risiko ved alt. Der er en risiko, hver gang man sætter sig i fly, tog, bus, skib eller sin egen privatbil, på cyklen eller for den sags skyld, går en tur. Alligevel gør vi det hver eneste dag.
Der er selvfølgelig også en risiko ved et biogasanlæg, men der er jo også risiko for ulykker i Djurs Sommerland. Og den risiko tror jeg er større, end den er ved et biogasanlæg.
Med hensyn til lugten må det være sådan, at når ingeniører og eksperter kan finde ud af at lave en sikker forlystelse i 60 meters højde i Djurs Sommerland, kan man også med den nyeste viden og teknologi finde ud af at lave et biogasanlæg, der ikke lugter. Det er jo gjort andre steder, og der forskes stadig.
Det er vel også derfor, der er afstandskrav. Niras rapporten konkluderer jo også, at der ikke er problemer af nævneværdig grad.
Med hensyn til Djurs Sommerland, så fylder virksomheden rigtig meget i lokalområdet både på godt og ondt. Det er et rigtig godt sted for unge mennesker at få sin første erhvervserfaring.
Jeg har også meget stor respekt for ledelsen af Djurs Sommerland, og den måde det er bygget op på.
Men Djurs Sommerland har også i mange år været både støjende og synlig i flere km afstand, for slet ikke at tale om de store trafikale problemer og gener som forlystelsen giver for områdets beboere. Og det gælder faktisk for rigtig mange borgere på Djursland.
Det har vi vænnet os til, at sådan er det. Men det betyder vel ikke, at Djurs Sommerland skal have monopol på al udvikling i området. Her må politikerne træde i karakter og vise, hvem der bestemmer.
De trafikale forhold, i forhold til biogasanlægget bør i lighed med placering 1 kunne løses, så det ikke påvirker Djurs Sommerland væsentligt. De 34 transporter eller 68 kørsler, der dagligt vil komme sydfra burde måske dirigeres ind ad Østenfjeldvej.
Når man overordnet kigger på placeringen midt på Djursland, er det svært at finde et bedre sted end placering 1 og 2.1. Trafikken vil altid søge ud til A16. Etablerer man anlægget længere mod øst, vil trafikken fra vest komme forbi og tilsvarende den modsatte vej. Samtidig med, der samlet set, vil blive længere at køre.
Med hensyn til udnyttelse af spildvarme til byerne Nimtofte, Kolind og Ryomgård, samt Hjertet af Djursland og Djurs Sommerland (som derved kan få en grønnere profil) er placeringen nærmest ideel. Dertil kommer, at det er her Brdr. Thorsen og Kosangas, af hensyn til økonomien og dens synergier, ønsker deres store investeringer placeret.
Med hensyn til selve behovet for et biogasanlæg i den størrelse, der her er tale om, er der ingen tvivl om, at hvis vi i Danmark skal igennem med den grønne omstilling, er det her et meget kraftigt element.
Landbrugets afgrøder optager i lighed med skovene CO2 fra luften. Men fordi landbrugets hovedprodukter bliver fortæret af dyr og mennesker, kan de ikke tælle med i landbrugets CO2 regnskab. Derfor er landbruget nødt til at finde andre løsninger for at komme i mål.
Dansk landbrug har gennem de sidste 40 år været igennem en meget kraftig udvikling, hvor udnyttelsen af husdyrgødning er steget meget markant. Tilsvarende er brugen af handelsgødning faldet meget markant -med 40 %.
Der er investeret milliarder i miljøtiltag og omstilling af staldanlæg. Nu planlægges og gennemføres nye investeringer i hele landet i form af biogasanlæg, der skal være med til at udnytte de næringsstoffer, der er i affaldsprodukterne, endnu bedre. Samtidig vil vores gasforbrug hen ad vejen kunne dækkes af indenlandsk produktion.
Til sidst vil jeg udtrykke meget stor respekt for Brdr. Thorsen og deres projekt. Jeg har kendt disse mennesker gennem rigtig mange år. Det er min helt klare vurdering, at de ikke vil gå i gang med et sådant projekt, hvis de ikke er 100 % sikre på, det kan lykkes også uden lugtgener for naboer.«