Fortsæt til indhold

Hvad tænker du?

Debat
Karl Erik AndersenØstjydsk CAD-CAM A/S, Kolstrupvej 9, DK-8581 Nimtofte

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Jeg har set læserbrevene fra hhv. folk på Østenfjeldvej (mod Øst) og Brdr. Thorsen, ligesom jeg har fulgt med i de forskellige indslag på TV2 Østjylland.

Jeg kan forstå, at de folk der bor fra Østenfjeldvej 9 og ud til Battrupholtvej slet ikke føler sig generet af det nuværende anlæg, hvilket må siges at være meget generøst af dem at udtale – jeg tænker Brdr. Thorsen skylder dem en stor tak.

Lugtgener

Det er almindelig kendt i lokalsamfundet, at anlægget kan lugtes i flere hundrede meters afstand når man kommer kørende i vindretningen. Det er ikke kun på en varm sommerdag, men også her i vinterkulden.

Er der nogen der er i tvivl, kan de blot lægge vejen omkring anlægget.

Brdr. Thorsen har sikkert ret i, at de fleste ikke har klaget over anlægget. Det er jo ikke nogen hemmelighed, at når man selv er landmand, klager man ikke over lugtgener fra naboen. Det er dog ikke det samme, som at det IKKE lugter.

Som vi i diverse høringssvar har været inde på, er lugt også subjektivt.

Hermed forstås, at såfremt man bor på en gård med svin, er man mindre disponeret for at kunne registrere lugten af naboens biogasanlæg.

Det samme er gældende, hvis man selv har interesser i et projekt, så bemærker man det heller ikke. Som man sagde i fiskerbyerne ved Vesterhavet, det lugter da ikke af fisk, det lugter af penge.

Nu er det imidlertid sådan, at det ikke er alle der har økonomiske interesser i Brdr. Thorsens biogas, så der er rigtig mange der vil blive generet af lugten herfra.

Noget vi ikke tænker på, men som Brdr. Thorsen minder os om er, at biogas ikke lugter. At vi bare skal lade dem bygge anlægget, så skal de nok vise at de har ret

Hvad nu hvis de ikke har?

Hvad nu hvis det viser sig, at Brdr. Thorsen tager fejl?

Hvad nu hvis det viser sig, at det halve af 20.000 gæster i Djurs Sommerland kan lugte det, hvad så?

Lukker man så ned for produktionen – eller lader man det bare køre videre?

Hvad tænker du selv?

Brdr. Thorsen virker ret ligeglade, for det er hverken dem eller Kosangas der får på puklen.

Landmændene og deres ”skide gylle” er derimod synderne, det er dem der bebrejdes i den brede offentlighed, som altid.

Kan de bære det??

Skal landmændene endnu engang stå på mål for massive trafikale og lugtmæssige forstyrrelser i Djursland center for ferieoplevelser? Eller befinder vi os p.t. i en tid, hvor det er vigtigt for landmændene, at bevare deres image overfor resten af befolkningen. Det tænker jeg.

Taberen er (udover landmændene) Djurs Sommerland og efterfølgende Djursland, idet rigtig mange turister vil fravælge Djursland som turistmål.

Det vil være en katastrofe af dimensioner. Vi har ca. 3.900 mennesker beskæftiget på fuldtid alene med turister her på Djursland, fra Randers til Grenå og fra Ebeltoft til Fjellerup. Derudover rigtig mange flere i de indirekte arbejdspladser i forbindelse med turistaktiviteterne. En reduktion heraf vil betyde umådelig store tab i skatteindtægter til både Nord- og Syddjurs Kommuner.

Kære Nord og Syddjurs Kommuner, Tør I gamble med det?

Tør I satse Brdr. Thorsens ord om ”at det ikke lugter” mod skatteindtægterne fra alle disse arbejdspladser, erhverv og mennesker?

Trafikken

Brdr. Thorsen undlader i deres indlæg at komme ind på trafikken. De undlader bevidst at forklare, hvor træls det må være at holde i ferietrafikken til Djurs Sommerland med en af deres gylletransporter foran / bagved bilen, hvor gyllen er sejlet ned ad siderne.

Brdr. Thorsen udtaler, at de har Danmarks reneste biler!!! Nu er Brdr. Thorsen ikke den eneste der bor her i området, og erfaringerne siger helt klart noget andet Vi kan alle tydeligt se, at lasten er skvulpet over og gyllen sejler ned over siden af tankene. Nej, det lugter bestemt ikke godt og er ikke noget godt førstehåndsindtryk når familien er på vej i Djurs Sommerland.

Brdr. Thorsen kan selvfølgelig godt sige, at det hele bliver bedre i fremtiden. Men når man som lokal borger har været vidne til disse tilstande i mange år, har man svært at tro på, hvorfor tingene pludselig skulle ændre sig.

I debatten bagatelliseres det med den ekstra trafik, men i min verden er 80.000 lastbiler á 56 ton nu en del – og en tankbil hvert 3. minut er nu heller ikke nogen bagatel, specielt ikke når de kører samtidig med ferietrafikken til Djurs Sommerland og andre turistattraktioner på Djursland.

I tidligere materiale har Brdr. Thorsen påpeget, at de vil ”planlægge sig ud af kørslen”, så de ikke holder i kø i åbnings-/lukketiderne ifm. Djurs Sommerland.

Enhver der har arbejdet en smule med produktionsplanlægning vil vide, at når man kører med én transport hvert 3. minut 19 timer i døgnet, kan man ikke friholde 4-5 timer midt på dagen – medmindre man vil køre med gylle om natten – til gene for alle lokale der holdes vågne af lastbilkørsel.

Det er altså igen noget der står ubesvaret og udokumenteret, og man kan ikke med sund fornuft give tilladelse til et anlæg af disse dimensioner på dette mangelfulde grundlag.

Beliggenhed

Brdr. Thorsen er meget opsatte på, at få et Kæmpe Anlæg her midt på Djursland og slår på tromme for, at det er den eneste rigtige placering. Jeg har i det meste af mit erhvervsaktive liv arbejdet med planlægning og optimering, så når jeg hører dette, tager jeg med det samme et kig på kortet over Djursland.

Placering 1 – 5 samt 2.1 ligger omkranset af Løvenholmskoven / Ramten Skoven / Fuglsø Mose m.m. (om end i den østlige kant). Den gode jord med mange store svine- og kvægbesætninger starter omkring Ørum og mod øst til Grenå og fra Tirstrup op mod Glesborg. Det er her de store mængder biomasse kommer fra, og det er dem der skal bruge den afgassede biomasse igen.

I den ideelle verden hvor vi gerne vil spare CO2, skal biogasanlægget ligge så tæt på leverandør / aftager som overhovedet muligt – midt imellem gården og marken er det helt optimale position, om end det ikke er muligt for alle.

I dette tilfælde ligger placering 2.1 UDENFOR cirklen der omkranser de store leverandører.

Det er jo rivende galt, medmindre man tilfældigvis har en vognmandsforretning.

Det er jo heller ikke logistisk korrekt at have ét anlæg der skal dække hele Djursland, der er simpelthen for langt fra Knebel til Nimtofte til, at det må påvirke placeringen og ødelægge logistikken for hovedparten af leverandørerne.

Et mindre anlæg er mere acceptabelt for lokalområdet (mindre gener) og specielt hvis det er væk fra turistområder og der hvor turister kører i lange køer.

Det vil også betyde, at landmændene får deres biogasanlæg indenfor en kort horisont, hvilket de udtrykker et akut behov for.

Hvis anlægget placeres ved Grenå, kan det forbindes til fjernvarmeværket og de tunge industrier, der kan aftage gassen UDEN den skal tryksættes først.

Biomassen skal transporteres mindre, der skal ikke bruges energi til tryksætning, hvormed der bliver en større økonomisk gevinst til landmændene.

Jeg tænker, at der er rigtig mange ting der taler for en sådan løsning, både for lokalbefolkningen og landmændene. Endelig er det ren gevinst for vores CO2 regnskab, at vi ikke transporterer biomassen over lange strækninger.

Tryksætning

Tryksætning udføres ved at køle biogassen ned til ÷162 grader, hvormed det bliver flydende og kan fyldes på tanke / flasker.

Denne tryksætning kræver i sagens natur umådelig stor mængde af energi, noget som Thorsen ønsker at få fra en Sektorkobling, dvs. at de ønsker området fra Djurs Sommerland mod Nimtofte plastret til med et solcelleanlæg, så de kan få leveret billig strøm direkte udenom det normale forsyningsnet.

Iden er god – men hvorfor skal vi i det hele taget plastre vores fantastiske natur til med biogas og solceller, blot for at eksportere gassen, til stor gene for alle?

Hvorfor bruger vi ikke selv gassen her på Djursland?

At bruge gassen lokalt betyder, at den ikke behøver at blive tryksat, men kan pumpes i rør til fjernvarmeværk / industrielle virksomheder. Det kræver selvfølgelig en større by end Nimtofte, men Grenå kunne være et alternativ.

Her skal det jo også påpeges, at der er 4 x større energitab ved at tryksætte gassen end ved at bruge den direkte! (se: https://ing.dk/artikel/nedkoeling-goer-flydende-naturgas-til-en-klimasynder )

Konklusion

Der er så mange detaljer i denne sag der ikke er belyst og analyseret, at det hele skriger til himlen. Men det er fint arbejde af Brdr. Thorsen, for får de deres anlæg her, har de ”stavnsbundet landmændene”!

Der er ingen øst for Løvenholmskoven der kører deres biomasse forbi Nimtofte ud til Randers/Bånlev, da transportomkostninger herfor bliver for høje, så lever man hellere med en eventuelt lavere pris fra Brdr. Thorsen.

Og ligger er først et 800.000 ton anlæg midt på Djursland, kommer der ikke en anden udbyder og bygger et alternativt anlæg, idet området er dækket ind.

På den måde opnår Brdr. Thorsen monopollignende tilstande på behandling af biomasse på Djursland.

Jeg kan sagtens se, at det er interessant for Brdr. Thorsen, men er det godt for landmændene?

Anlæg i denne størrelse er også 1. skridt på vej imod et kraftværk i en helt anden fareklasse. Med nuværende viden som Power to X anlæg og flybrændstof, er det sådanne anlæg vi ønsker i lokalområdet?

Hvad tænker du selv?«