En skraldemand ta'r skraldet
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Det kræver en god psyke at kæmpe sig igennem dagens avis med al den krig, ufred, nød og elendighed i både Øst og Mellemøst.
Halvvejs gennem avisen opgav jeg at læse videre og rakte istedet ud efter Uge-Bladet. Nogle lokale, hjemlige, hyggelige nyheder måtte være det, der kunne berolige sindet.
Jeg nåede kun til side to, før jeg standsede op dybt rystet - noget jeg efterhånden ikke troede, jeg kunne blive. Jeg læste igen - stod der lige det?
Fem mænd på en villavej havde forsøgt at tilbageholde en skraldemand mod hans vilje i 28 minutter, et minut pr. dag, de ikke havde fået tømt deres skraldespand.
Hold da op. Jeg kunne måske forstå, hvis det var én mand, sådan nogle findes jo trods alt, men fem mænd og så fra samme villavej? Jeg faldt i staver. Gad vide hvordan deres vejfester er, eller hvordan deres grundejerforening fungerer? Er det mon overhovedt muligt at sælge sit hus på den vej? Hvorfor har der ikke været nogle kvinder fra vejen, der har fortalt disse sure, indebrændte, gnavne, vrisne hvidaldrende mænd, at hvis I ikke slapper helt af, ryger I direkte til storskrald eller, måske mere passende, til småt brændbart?
Stakkels denne tilbageholdte renovationsarbejder, han har fortjent bedre, det har alle renovationsarbejdere faktisk. Disse hverdagens helte, der i kulde og mørke, regn og slud, sne og frost tager sig af vores allesammens alt for meget affald.
De burde anderkendes og belønnes og vide, at vi er mange der skønner på deres indsats. Tidligere satte jeg et par øl ud, hvis skraldespanden var for fuld, eller vejret var for dårligt, men den går vist ikke længere. De må hverken drikke i arbejdstiden eller modtage alkohol, men så måske noget, der kunne forsøde deres tilværelse, måske et par poser fra Bon Bon. Det kunne være dem, der hedder skraldespand eller losseplads.
Nej, det skal være noget bedre - flødeboller, de gode fra Spangsberg. Næste gang de kommer for at hente skraldespanden tidligt eller sent, skal der være en æske flødboller med et kort, hvorpå der står: TAK.