Der er absolut ingen dyrevelfærd i de lange transporter
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
I uge 6 i Uge-Bladet læste jeg et indlæg fra Asger Christensen om dyrevelfærd og klima i forbindelse med dyretransporter og forslag til ændring af lovgivningen på dette område.
Kære Asger. Efter min mening er du helt galt på den.
Der er absolut ingen dyrevelfærd i de lange transporter, der foregår i dag. Jeg læste for nylig en artikel fra en af dyreorganisationerne, hvor de fulgte en svinetransport fra Danmark til Verona i Italien.
Loven siger max. 24 timers transport, men denne varede 25 timer – en lille overskridelse, men alligevel. Det er simpelthen alt for lang tid.
De, der fulgte transporten, blev mere og mere chokeret. Dyrene stod mildest talt på nakken af hinanden og kunne overhovedet ikke røre sig. Chaufføren var ikke en eneste gang omme for at se til dyrene på den lange tur.
Der burde vel tilses, om der var vand til dyrene, og om de ellers havde det godt, men nej, selv i stegende hede blev de ikke tilset. De stod bare og kogte i transporten, mens chaufføren læskede sig i kolde drikke. Se foto, som dyreorganisationen har taget.
Dyrene kunne ikke røre sig, drikke vand eller besørge, uden at de simpelthen ville ramme de andre i vognen. Bemærk at en gris er faktisk ikke meget for at være der, hvor de besørger. Det viser sig tydeligt i grisestien, hvor de altid har et hjørne så langt væk som muligt fra, der hvor de ellers færdes.
Så dette her kalder jeg for grufuldt dyreplageri, og hvad sker der så ikke ved de transporter, vi ikke ser? Nej, det er bare godt, der sker noget på dette område, som virker særdeles forsømt.
Så siger du, det skader klimaet, fordi der så bliver behov for flere transporter. Det har du sikkert ret i, men vi kunne jo overveje at sætte kvoterne ned for de stakkels dyr, der bliver kørt rundt i dyretransporter i Europa for at blive slagtet og derefter måske kørt retur til Danmark i kølevogne, når de er slagtet.
Hvis den trafik blev sat ned, så ville vi virkelig kunne forbedre klimaet. Hvorfor skal vi producere så mange dyr, som vi ikke selv kan overkomme at slagte?
Skulle jeg bestemme, så skal der som udgangspunkt ikke slagtes flere dyr, end vi selv kan spise i Danmark og kun foregå eksport i slagtet tilstand. Det, som foregår i dag, er dyreplageri af første karat.