Fortsæt til indhold

Der er behov for nye dyrevelfærdsregler for kæledyr i EU

Debat
Niels FuglsangMedlem af Europa-Parlamentet for Socialdemokratiet

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Det er nok de færreste, der anskaffer sig et kæledyr med tanken om, at dyret måske en dag kommer til at lide overlast. Dog sker det alligevel for ofte, at kæledyr lever et uværdigt liv. Det har jeg selv set, og derfor kæmper jeg for at indføre regler i EU, der beskytter vores kæledyr.

I EU skal vi snart forhandle en ny lov for kæledyr. Jeg har siden, jeg blev valgt til Europa-Parlamentet i 2019, kæmpet hårdt for bedre dyrevelfærd. Selvom dyrevelfærd for kæledyr nogle gange bliver overset i debatten, er det ikke desto mindre et vigtigt område.

For nyligt var jeg med Dyreværnet på patrulje. Vi besøgte blandt andet en ejendom, hvor der boede en masse katte. Det var løbet løbsk for ejeren. Der blev ved med komme flere og flere katte til, som efterfølgende fik nye killinger. Det var meget tydeligt, at nogle af dem ikke havde det godt. En af dem havde et stort åbent sår på siden, som ikke var blevet tilset af en dyrlæge. Dyreværnet kunne heldigvis hjælpe med at få tilset kattene, renset såret og få dem steriliseret, så der ikke kommer endnu flere killinger til.

Et andet besøg var hos en mand, der havde seks hunde i et lokale, hvor der stank voldsomt af ammoniak grundet hundenes afføring. Jeg fik tårer i øjnene af bare at være i lokalet. Så slem var stanken, og her boede hundene. En af hundene havde en stor byld, der skulle tilses, og dyreværnet talte med manden om, at de kunne finde et nyt hjem til nogle af hundene. Manden havde gennemgået en traumatisk, personlig oplevelse for nylig og havde svært ved at overskue det hele.

Som jeg ser det, er der behov for en række tiltag for at sikre bedre dyrevelfærd for kæledyr. Først og fremmest skal der indføres registrering af kæledyr. Som det er nu, er der desværre et stort sort marked for kæledyr. Mange køber hunde, der er opdrættet på hvalpefabrikker i udlandet under rigtig dårlige forhold, hvor de bliver taget fra deres mor næsten med det samme. Hvalpene bliver solgt hurtigst muligt, så man kan tjene flest mulige penge på dem.

Jeg mener også, der bør indføres en grænse for, hvor mange kæledyr man maksimalt må holde. I Danmark må man højest have fire hunde, men der er intet maksimalt antal på, hvor mange katte man må have. Vi så på patruljen hvordan kattehold kan vokse og vokse. Det kan medføre at kattene bliver syge og indavlede og det er dyremishandling. Jeg synes det er rimeligt at sige, at man maksimalt må holde ti katte pr. husstand.

Slutteligt ser jeg et behov for, at vi får hårdere minimumsstraffe. Straffene er alt for milde, når det kommer til dyremishandling. Vi skal have ændret mentaliteten i forhold til det at holde dyr. Når man har et dyr, har man ansvaret for dets velfærd. Og hvis man sulter dyret eller tæsker det, så må der være sanktioner, for det hører ingen steder hjemme.