Fri hastighed på Thorsvejbakken?
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
I forbindelse med kommunens kloaksepareringsprojekt er trafikforhindringen ud for Thorsvej 61 blevet fjernet. I stedet er der kommet et lille bump, hvor den gamle og den nye asfalt mødes. Mange biler holder en ok fart, men mange sætter også farten gevaldigt op ad bakken og suser forbi mit hus, og jeg kan dårligt registrere biltypen. Også oppefra kommer mange biler med høj fart; biler som til dels holdes tilbage af trafikforhindringen på vejens højre side.
Mit spørgsmål til kommunen går derfor på, om disse gevaldige fartstigninger på Thorsvejbakken skal have lov til at fortsætte?
Det forlyder, at der skal laves et nyt forbedret ”bump” ved Klostervej 25, som skal give mindre støj for beboerne. Kunne det ikke være en ide, om et bump på Thorsvej laves på samme måde, højere end det nuværende, men ikke nabogenerende? Alternativt kunne der indføres en 40 km hastighedsbegrænsning som andre steder i kommunen. Men hvor effektivt er det? Måske jeg selv skulle lave en ”trafikforhindring” i form af en egen parkeret bil ude på vejen. Farten har i hvert fald været mere ok de sidste to dage med en arbejdsbil parkeret på vejen.
Den høje hastighed giver problemer for i hvert tilfælde os i Thorsvej 57 med at komme ud på Thorsvej. I den forløbne weekend var der megen trafik, både med ok-hastighed og susen forbi. Mere trafik måske fordi bilerne igen kan køre ”normalt” ved det nye trafiklysregulerede kryds på Skanderborgvej. Bilisterne skal ikke længere holde i kø på grund af vejarbejdet. Derfor vælger flere Skanderborgvej, når de skal ned i byen og åbenbart også Thorsvej. Prøv at lave en trafiktælling.
Måske jeg selv skulle lave en ”trafikforhindring” i form af en egen parkeret bil ude på vejen. Farten har i hvert fald været mere ok de sidste to dage med en arbejdsbil parkeret på vejen.
Ry Plus vil gerne forbinde det nye Kildebjerg og det gamle Ry og udvikle handlen i vores by.
Endnu større forbindelse og tilskyndelse til at handle i Ry og ikke køre udenbys efter et mere varieret dagligvareudbud ville det være, hvis kommunen i en fart får lavet den lokalplan, der kan give plads til Rema i Superbrugsen og Tryg bygge nyt - til fordel for borgerne på grund af større konkurrence mellem fire supermarkeder. Ry er blevet dobbelt så stor de senere år, og Kildebjerg skal også tilgodeses.
Hvad er det for problemer(forureningsmæssige?), der åbenbart forhindrer Jem og Fix i også at etablere sig i Ry? Er der ikke de samme problemer for XL-Byg? Eller er det bare et påskud?
Kommune: Få nu gang i at udvikle bedre rammer for handelslivet i Ry, få de lokalplaner vedtaget, så arbejdet i Ry Plus med at forbinde de to bydele bærer frugt så hurtigt som muligt. Lad os Ry-borgere se noget handling – ikke mere politikersnak. Vi blev lovet Rema i 2020. Det er fire år siden.
Apropos også ”hajtænder” ved Egernvej: Er de ikke fuldstændig malplacerede fra Thorsvej ud i Randersvej? Man bliver nødt til at køre langt ud på vejen for at se, hvad der kommer kørende ad Randersvej. Husk dødsulykken der for en del år siden.