Walt Disney kunne lære Favrskov ikke så lidt om affald
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Inden Walt Disney byggede sit første Disneyland tilbage i begyndelsen af 1950’erne, gjorde han sig den ulejlighed at studere folks adfærd. For var der noget, han afskyede, var det alt det affald, der altid flød, hvor mange mennesker fandt sammen.
Hans undersøgelser viste, at folk i snit ikke gik længere end 10 meter (ja ti meter) med deres ispapir, pommesfritesemballage, colapapkrus, slikpapir, flasker og så videree, så Disneyland blev indrettet derefter.
Det slog mig forleden, da jeg gik og samlede henkastet skidt og skrammel op på en af mine faste hundelufterture fra Humlehaven via Herredsvej og ned til Falck for enden af Ådalsvej – en tur på i omegnen af to kilometer.
68 gange kom min grap i funktion til stort og småt. Det svarer til et stk. affald pr. små 30 meter, så noget er der trods alt sket siden dengang. Og så alligevel ikke, for når jeg gjorde mig den ulejlighed at tælle op, skyldes det, at det kun var fire dage siden, jeg sidst samlede op på strækningen.
Men hvor man i Disneys forlystelsesparker altså kan finde en skraldespand inden for 10 meter, var der her siger og skriver ikke en eneste.
Det må Favrskov kunne gøre bedre.