Fortsæt til indhold

Fuld opbakning til kulturhuset

Mens vi glæder os over det nye kulturhus i Hornslet, lad os også være opmærksomme på at bevare og ære byens fortid gennem passende anvendelse af eksisterende kulturinstitutioner, lyder opfordringen fra Kim Lykke Jensen i dette debatindlæg.

Debat
Kim Lykke JensenSyddjurs Byråd (SF)

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

»Som omtalt her i avisen valgte jeg på det seneste byrådsmøde ikke at stemme for en flytning af Hornslet Bibliotek fra det gamle ting- og arresthus til det kommende kulturhus. Det er på ingen måde ensbetydende med, at jeg ikke bakker fuldt ud op om etableringen af kulturhuset. For det gør jeg bestemt. Jeg er sikker på, at kulturhuset bliver et meget stort aktiv for Hornslet og omegn. Der er behov for et sted, hvor kulturen og livet kan udfolde sig i frie rammer til glæde for ung som gammel.

Der er en stor grund til at rose de mange lokale ildsjæle, der har lagt en stor indsats i at få projektet ført ud i livet. Og det er fantastisk, at Nordea Fonden har doneret 30 mio. kr. til etableringen af det nye kulturhus.

Jeg havde dog personligt håbet, at det var muligt at integrere biblioteket i dets nuværende placering med det nye kulturhus. De to bygninger kommer jo til at ligge et ganske lille stenkast fra hinanden. På den måde kunne man både have bibeholdt Hack Kampmanns fantastiske bygning til kulturelle formål og samtidig have appelleret til forskellige typer kulturbrugere.

Jeg er med på, at tendensen rundt om landet er, at bibliotekerne er med til at skabe mere liv og trække flere mennesker ind i kulturhusene. Jeg er også med på, at fondsverdenen især er interesserede i at støtte kulturhuse under et tag. Jeg mener bare, at man med den umiddelbare nærhed mellem det fredede og nænsomt istandsatte tinghus kunne have overvejet at gå en anden vej, der ville kunne have sikret både kulturarven og de progressive tiltag.

Men nu er beslutningen og udflytningen af biblioteket taget. Jeg håber, at der i den kommende tid kan findes en fornuftig kommunal anvendelse af bygningerne. Og jeg er sikker på, at det kommende kulturhus bliver aldeles fremragende.«