Vi er danmarksmestre i fødsler
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
I Favrskov er vi danmarksmestre i fødsler, og det er en fantastisk nyhed. Den gennemsnitlige Favrskov-kvinde får 2,25 barn, mens landsgennemsnittet er 1,50 barn pr. kvinde.
Den seneste tid har budt på mediehistorier om faldende fødselstal og de alvorlige konsekvenser, det kan føre med sig for vores land og samfund, hvis vi bliver færre og færre. Derfor er det skønt, at vi i Favrskov går den modsatte vej og topper listen.
Jeg tillader mig at tolke topplaceringen som et tegn på, at Favrskov er et godt sted at stifte familie, og det forstår jeg til fulde. Vi har stort set alt i Favrskov. Gode kommunale og private tilbud. Gode butikker. Et fantastisk foreningsliv. Naturskønne omgivelser, og så er der ikke langt til storbyens pulserende liv.
Topplaceringen er også en udfordring, fordi flere børn kræver flere vuggestuer, dagplejere, børnehaver og skoler. Det er vi fuldt ud bevidste om i Favrskov Byråd, hvor vi i fællesskab har sat gang i udvidelser og nybyggerier, så vi kan leve op til de forventninger, børnefamilierne med rette har til en moderne kommune. Det koster millioner af skattekroner, men det er en god investering i fremtiden.
Jamen, risikerer vi ikke på et tidspunkt at stå med daginstitutionspladser, der ikke er børn til? Jo, det gør vi. Vi bygger på baggrund af kvalificerede prognoser og analyser, men det er jo ikke altid, det går helt, som præsten prædiker. Den risiko må vi leve med og så glæde os over, at vores kommune og område er så attraktivt.