Fortsæt til indhold

Opråb: Få alle plejehjemsbeboere ud af huset

Debat
Inge-Merete Aaby Rechendorff

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Inspireret af en dejlig eftermiddag i selskab med Stoffers orkester i Pavillonen søndag 28. april har jeg lyst til at komme med denne opfordring bl. a. til kommunens plejehjem: Kom ud af huset (plejehjemmene) og lad jeres beboere opleve et par fornøjelige timer med dejlig musik i fællesskab med andre.

Alle har behov for inspiration, for at komme hjemmefra en kort stund og for at opleve andre rammer. Musik bringer glæder, vækker følelser og minder. Stoffer’s orkester er leveringsdygtig i musik a la Svend Nicolaisen, og fører os gamle ned ad Memory Lane til sange og musik, som vi kender og kan nynne med på. For at nævne et par stykker: Liva Weel, Louis Armstrong, Elvis Presley, Kim Larsen.

Stor ros og tak til orkesteret med sanger, Trine Sommer.

Jeg ved, plejehjemmene har få ressourcer i form af økonomi og personale, men et sådan arrangement inden for kommunens rammer er overkommeligt. Det drejer sig om lidt kørsel, entreer og et par professionelle personaler. Øvrige hjælpere kan være familie og frivillige.

Hvis det skorter på frivillige, kunne det være en ide at oprette et korps af “lejlighedsvise” frivillige, som kan træde til bl. a. ved arrangementer ud af huset.

Det her var et eksempel på et arrangement, der også henvender sig til beboere på plejehjem.

Fra min side et ønske og en opfordring til plejehjemmene.