Vi skal sætte institutionerne fri
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
I mange år har frisættelse været et populært ord, når der er diskuteret politik. Frisættelse af kommunerne, frisættelse af plejehjem og frisættelse af skolerne.
Spændende og ganske fornuftige tanker og hensigter. Lad os bare komme i gang.
Og det kan næsten kun gå for langsomt. Lad institutionerne selv bestemme så meget som muligt. Lad dem undgå al unødvendig bureaukrati, og lad os stoppe med meningsløst pseudoarbejde.
Jeg og Liberal Alliance Norddjurs har et stort ønske om, at vi i Norddjurs begynder at tænke anderledes, i den måde, vi leder og drifter vores kommune på. Vi ser gerne, at vi bliver bedre til at gøre som i private virksomheder.
Hvor selvbestemmelsen er høj, hvor der er plads til, at man udvikler sig forskelligt og har sin egen profil, og hvor man har lov til at tænke og agere anderledes end naboen. Vores institutioner behøver ikke have samme profil. Men de skal leve op til nogle af de samme krav. Og jeg vil også, at der skal være målbare resultater.
For i det private er der altid et mål. Det kan være økonomisk balance - eller overskud. Det kan være nedsættelse af sygefraværet blandt medarbejdere eller større trivsel blandt de ansatte, men det kan også være, at man ønsker, at medarbejderne skal have et fagligt løft. Ja, der kan være mange mål. Og i det private er det udelukkende ledelsen og eventuelt bestyrelsen, der står til ansvar.
I det kommunale er det anderledes. - aben sendes desværre ofte videre. Særligt når det er økonomien, der ikke hænger sammen. Så når der er et problem, så sendes det op - og “ud”. Med andre ord. Så skal der findes kollektive besparelser.
I det private kan regningen ikke sendes videre til naboen. Så hvorfor gør vi det egentlig i det kommunale? Og afhjælper vi egentlig problemet, hvis vi bliver ved med at sende regningen ud til andre, som så betaler? Bør vi ikke i langt højere grad tage fat om problemet, der hvor det er?
I Liberal Alliance har vi mottoet “Frihed, ansvar og optimisme” - det vil jeg arbejde for, at vi får ind i den kommunale drift.