Dyrevelfærd under pres - kan vi være det bekendt med 28.000 døde pattegrise om dagen?
I Danmark dør en fjerdedel af alle spæde pattegrise årligt – et chokerende faktum, mener Socialdemokratiets Niels Fuglsang.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
»I Danmark bryster vi os af at være verdensførende indenfor produktion af grise. Alligevel dør omkring en fjerdedel af alle spæde pattegrise, der fødes i Danmark. Det svarer til 11 millioner pattegrise om året, eller cirka 28.000 om dagen.
Det kan simpelthen ikke forsvares, at så store andele af spæde pattegrise dør som en konsekvens af den måde, vi producerer grise på. Og dette er ikke noget nyt problem. I årtier har vi kendt til omfanget af smågrisedødeligheden. Der er lavet frivillige aftaler med landbruget, som har lovet at nedbringe dødeligheden. Men der er ikke sket noget. Frivillighedens vej har gang på gang vist sig ikke at være vejen frem. Derfor må der nye og bindende krav til, hvis du spørger mig.
For mig at se, er moderne svineproduktion simpelthen gået for vidt. I dag føder en dansk so i gennemsnit 18,7 smågrise pr. kuld. I 1992 var dette tal 11,6. Læg dertil, at soen kun har 14-16 dievorter. Det er ikke engang én til hver. Det er sket som en konsekvens af intensive avlsprogrammer, hvor effektivitet og profit har været de ledende parametre. Dyrenes velfærd er der øjensynligt ikke blevet tænkt meget på.
Som medlem af Europa-Parlamentet kæmper jeg for, at dyrevelfærden i EU forbedres markant. Der er mange områder at tage fat på, og et af dem mener jeg bør være at få nedbragt dødeligheden af dyr i landbruget. Det gælder i særdeleshed spæde pattegrise, men det gælder f.eks. også søer, hvor dødeligheden de seneste år også har været stigende. Derfor kæmper jeg for, at der bliver indført klare regler for dødeligheden af dyr i animalsk landbrug - herunder for smågrise og søer. For det kan ikke forsvares, at vi producerer animalske fødevarer med så store dyremæssige tabstal til følge!«