Fortsæt til indhold

De skjulte beslutningstagere - bag EU's lukkede døre

Vigtige EU-beslutninger tages uden offentlighedens viden, langt fra byrådets rampelys..

Debat
Kirstine BilleMedlem af Syddjurs Byråd for SF og EU's regionudvalg

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

»Tit fører jeg politik i det skjulte – ikke med vilje, men fordi offentligheden ikke opdager, hvad jeg er med til. Jeg er med til vidtrækkende beslutninger. Pressen aner det ikke.

Når jeg arbejder i Syddjurs byråd giver det megen opmærksomhed. I ugeavisen, lokal-TV, ofte landsdækkende medier. Jeg får daglig respons, ros og ris; hos købmanden i Balle, på gaden, på nettet, overalt hvor jeg er.

De skjulte beslutninger tages i Bruxelles, hvor jeg er medlem af EU´s Regionsudvalg (Committee of the Regions).

De er dog kun skjulte, fordi ingen finder på at følge dem, slet ikke pressen.

Men jeg har som en af KL´s repræsentanter i EU´s Regionsudvalg og i underudvalget for Natur, landbrug, landdistrikter og turisme (NAT-udvalget) stor indflydelse på beslutninger med virkning for Danmark. Jeg uddyber gerne, hvad det hele går ud på! Det meste af vores arbejde foregår længe før et folketingsmedlem får indflydelse. Især før medlemmerne af Europaudvalget. De har til opgave at krydse af, om de kan støtte regeringens holdning i EU´s Ministerråd eller ikke. I et virvar af sager, de kender mere eller mindre til.

Der er andre EU-folkevalgte som også har stor indflydelse og lille opmærksomhed. De får dog fuldt fokus tre uger hvert femte år: Medlemmer af Europaparlamentet!

40 % af sagerne på en almindelig byrådsdagsorden og 60 % af sager om miljø og klima har udspring i en EU lovgivning.

Derfor er valget til Europaparlamentet vigtigt. Derfor er det daglige arbejde i vores europæiske parlament og i mit kommunale arbejde i EU-regi vigtigt.

Det er så vigtigt, at vi får et stærkt, grønt parlament 9. juni.

Der er mange kandidater i de forskellige partier til Europaparlamentet. Nogle sidder der allerede og gør et kæmpe og slidsomt arbejde for et solidarisk Europa, hvor fællesskabet løfter livsvigtige dagsordener. Men jeg frygter, at den grønne dagsorden er på spil i et nyt parlament. Især hvis det som spået rykker kraftigt til højre.

Så derfor må vi rykke sammen i bussen og sørge for at få stemt!

Min grønne stemme går til Rasmus Nordqvist, SF. Det er ikke kun fordi, han er en utrolig kompetent i sin indsats for klima og bedre miljø. Men også fordi han kender beslutningsprocesserne bedre end de fleste og endda går til dem på en gemytlig måde. Rasmus Nordqvist har baggrund i miljøbevægelsen, på græsrodsniveau og i ledelsen. Lokalt og internationalt. Og i Folketinget og dets Europaudvalg og miljøudvalg. Og lokalpolitikken, både hvor den laves lokalt og på EU-niveau.

Oven i det så er han i ledelsen af det europæiske grønne parti. Og dermed med til at sætte dagsordenen for den grønne gruppe i Europaparlamentet, som har forhandlet masser af grøn omstilling frem i Europa. Lige nu er han, udover at være aktiv i valgkampen for SF, også med til at understøtte, at nye grønne i Baltikum, Kroatien, Portugal m.v. også får et godt valg. Og giver en modvægt til den klimafornægtende højrebølge, som i øjeblikket fører sig frem.

Det er så vigtigt, at vi får et stærkt, grønt parlament 9. juni. Og det vil også være godt, hvis presse, offentlighed, vælgere og virksomheder bliver mere opmærksomme på vores fælles beslutninger i EU. De betyder så meget for beslutningerne i byrådene, og ligger længe før dem i folketinget.«