Fortsæt til indhold

Debat: Nyt Skovby Vandværk er unødvendigt mange år frem i tiden

Debat
Jørgen Warbergrevisor emeritus, Skovby

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Egentlig har jeg altid fundet det det noget fjollet, når man kommenterede på hinandens læserbreve.

Men jeg er helt enig med formand Finn, når han skriver i uge 23 i F: »Man er nødt til at sætte sig ind i tingene, når man arbejder med vandværksdrift.«

Det har teamet bag mig og jeg så sandelig også gjort. Thi der ligger stor saglighed, stor erfaring og stor viden til grund for, hvad jeg har skrevet om Skovby Vandværk på de seneste. Men når formand Finn ikke afgiver nogen information, ikke vil vise vandværket frem, ikke gør noget etc., så må jeg jo delvis estimere.

Ja, kære læsere og andelshavere. Stort undskyld fra mig for de mange skriv på alle medier i den seneste måneds tid. Men det har altså været nødvendigt for at få gjort opmærksom på forholdene i og omkring Skovby Vandværk samt bestyrelsens måde at arbejde – eller rettere – måde ikke at arbejde på.

Lad mig blot nævne det kaos, der var omkring starten på generalforsamlingen 29. maj 2024 i Skovby Forsamlingshus. Jeg havde mindst en måned i forvejen - og efterfølgende ugentlig op til generalforsamlingen - gjort formand Finn opmærksom på, at han skulle finde et egnet lokale med plads til mindst 300 andelshavere. Agtede han derpå?

Og så indkaldelsen til den fortsættende generalforsamling til 21. juni klokken 19.30 i Skovby Hallen. På en fredag aften! Det er simpelthen ren chikane mod alle familierne rundt om og dermed mod den sædvanlige fredags aftenhygge med slik, TV m.m., som værende en god afslutning på en travl uge. Jeg havde ellers gjort formand Finn opmærksom på skolehallen oppe i Klank. Og jeg havde undersøgt, at den kunne lejes enten tirsdag aften 18. juni eller onsdag aften 19. juni. Agtede han derpå?

Jeg kunne nævne meget mere. Men jeg har jo allerede gravet en hel frem og beskrevet det rundt om. Lad mig dog blot også her nævne hele fejl proceduren omkring formand Finns projekt ”Nyt Skovby Vandværk”.

Formand Finn ”glemte” lige at spørge både Skanderborg kommunes Tekniske Afdeling, og ikke mindst an- delshaverne i Skovby Vandværk, før igangsætningen af sit monument over sig selv: Nyt Skovby Vandværk. Processen er dermed startet op på et forkert grundlagt uden hensyntagen til rettidig omhu.

Nybygning af et vandværk og renovering af et bestående er omfattet af Vandforsyningslovens § 21. Og (citat, fra en miljømedarbejder i TA): »Det kan godt tage et stykke tid at behandle sådan en sag.«

Formand Finn skriver endvidere i Folkebladet: »Prismæssig vil det blive billigere for forbrugerne at bygge et nyt vandværk. Det har bestyrelsen fået vurderet af to uafhængige ingeniørfirmaer...«

Den påstand indeholder jo ingen konkrete ting. Og om den er rigtig, kan vi jo som forbrugere ikke vide noget som helst om. Med formand Finns hang til opportunisme må vi derfor nødvendigvis stille følgende spørgsmål: 1) Hvad var oplægget? 2) Hvad er der lagt vægt på? 3) Længst mulige levetid? 4) Miljø? / Bæredygtighed? 5) Hvorfor den forkromede og meget dyre løsning med ståltanke, der SKAL stå inden døre? 6) Hvilke konkrete analyser er der foretaget? 7) Hvilke konkrete beregninger er der foretaget? 8) Og har ingeniørerne udelukkende lavet deres vurdering ud fra formand Finns helt egne oplæg til projekt ”Nyt Skovby Vandværk”, som værende de væsentligste faktorer?

Alt dette skal naturligvis fremlægges for andelshaverne for deres analyse heraf og stillingtagen hertil. Og burde da også have haft været det inden igangsætningen af projektet. Også det kommunale islæt mgl.

Vandværket skal renoveres og have et nyt vand spor i en ny bygning. Det koster så nok kun ca. 1/3 af et nyt vandværk. Og så skal Skovby Vandværk have færdiggjort nødvandledningen op til Galten Vandværk.

De bestående 2 dejligt store på i alt 750 kbm. nedgravede betontanke er nysynede og godkendte. De kan beklædes indvendig med 4-20 mm massive plastplader eller coates. Det ville kunne forhindre forurenet overfladevand og grundvand i at trænge ind. Det gør det heller ikke nu. Der er heller ingen revner i tankene. De vil således kunne holde mange, mange år endnu. Så en renovering heraf behøves ikke p.t. - Uagtet hvad formand Finn måtte skrive om hans nye vandværk, så er det alt, alt for dyrt og med en alt for lav lagerkapacitet. Det bemærkes, at de af formand Finn påtænkte indendørs ståltanke kræver en stor ny bygning. Og så indeholder de kun 53% af kapaciteten af de nuværende betontanke. Er det mon nok? Tænk bare på en ny tørke tid som den i 2018, på ildsvåde eller andet lignende stor forbrug. – Og vandkvaliteten, som p.t. er under skærpet tilsyn af Skanderborg kommune, bliver jo ikke bedre af et sprit nyt vandværk.