Fortsæt til indhold

Vi skal gøre os kampklar på Djursland

Debat
Jakob Skytte RibergaardLupinskrænten 72, Grenaa

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Sundhedsstrukturkommissionen har fremlagt sine anbefalinger og bud på fremtidens sundhedsvæsen. Derfor skal vi, her på Djursland, igen gøre os kampklar, for at kæmpe for det vi absolut skal have, som minimum.

Sidste år tog Region Midtjylland vores akutlægebil fra os, og det er mildest talt totalt uacceptabelt, og vi kan og skal på ingen måde finde os i det. Det er skandale, at det kunne ske, og skandalen bliver ikke mindre af, at vi ikke er de eneste, som Region Midtjylland nedprioriterer. Ringkøbing og Lemvig, som også har lange afstande til nærmeste sygehus, gik det også udover.

Derfor er det meget interessant, hvilke modeller og anbefalinger som Sundhedsstrukturkommissionen har fremlagt.

I to ud af tre modeller skal de nuværende regioner nedlægges, og i stedet for skal der, i model 1, oprettes 8-10 nye sundhedsregioner, som skal ledes af folkevalgte politikere, som også kommer til at overtage en stor del af kommunernes arbejdsopgaver om sundhed, på mange måder ligesom de gamle amter.

I model 2 skal sundhedsvæsenet overtages af 8-10 administrative enheder, og ledes af embedsfolk, og i sidste ende har staten ansvaret for vores sundhedsvæsen.

Den sidste model lægger dog ikke op til de store ændringer. Jeg mener dog, at der er brug for store ændringer, for de nuværende regioner kan tydeligvis ikke udføre opgaven ordentligt. Tværtimod.

Hvor er økonomien henne i det her? Hvor er den sunde fornuft henne i det her? Det er jo fuldstændigt tåbeligt

Region Midtjylland har taget vores akutlægebil fra os, og erstattet den med en paramediciner, som ikke kan det samme som en rigtig læge. Hvis de kunne det, så var der jo ingen grund til, at der overhovedet fandtes læger.

Samtidig har Region Midtjylland investeret knap en milliard i en udvidelse af Randers Sygehus. Når den er færdig, så bliver sygehuset jo dyrere i drift, og så frygter jeg, at regionen igen-igen ender med, at skal spare 2-300 millioner, og så kommer det til at gå udover bl.a. Djursland igen.

Samtidig er jeg sikker på, at der kommer til at opstå sygdom her, som paramedicineren ikke kan klare, og så må man køre patienten i møde med akutlægebilen, midt imellem fx. Grenaa og Randers eller Aarhus. Samtidig bliver det meget sværere for paramedicineren, at forebygge indlæggelser, hvilket gør det nødvendigt, at få folk indlagt, selvom en akutlægebil kunne give den nødvendige hjælp på stedet.

Hvor er økonomien henne i det her? Hvor er den sunde fornuft henne i det her? Det er jo fuldstændigt tåbeligt!

Og da vi på Djursland protesterede, i efteråret, blev vi ignoreret af Region Midtjylland. Samtidigt er det totalt skævt og ulighedsskabende, at de større byer skal have det meste, men vi på Djursland, vi skal næsten ingenting have. Derfor mener jeg selvfølgelig, at vi, som minimum, skal have vores akutlægebil tilbage, og få åbnet akutklinikken igen i dagtimerne.

De forventede besparelser, ved at tage vores ting fra os, var desuden kun en dråbe i havet, udfra et stort sundhedsbudget på 33 milliarder. Jeg synes virkelig, at regeringen skal få kigget på modellerne, og få lavet en god sundhedsreform, så vi på Djursland kan blive set, hørt og taget alvorligt.

Jeg låser mig ikke fast på en bestemt model, hvis nu der evt. skulle komme en ny model, som tager endnu mere højde for Djursland. Men den nuværende struktur er totalt uholdbar, så ændringerne er meget nødvendige.

Kom så Djursland! Nu skal vi igen vise vores stærke sammenhold her, og kæmpe for det vi skal have.