Fortsæt til indhold

Hvis vi lader angst og frygten bestemme, får vi ghettoer. Også i Favrskov

Debat
Bendt Lund NielsenNørregade 5a, st. th. 8450 Hammel

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Der raser en debat om nedsmeltning af folkeskolen på alle planer. Nedslidte bygninger, ingen bøger, test på test og for lidt undervisning. Jeg mener, at det burde være en generel debat om kulturens forfald i Danmark, hvor det handler mere om job og penge end om samtalens nødvendighed. Der har aldrig været så mange kulturer i Danmark, inklusive Favrskov, men hvor mødes vi på tværs. Jo, i supermarkedet og hos nogle frivillige organisationer, Røde Kors og Red Barnet. Og kirken i Hammel gør en indsats. Men vi burde mødes meget mere og lære af hinanden. Der er mange muligheder, hvis vi vil og tør. Ja, en slags evig højskoleopdragelse, hvor der både satses på dannelse og uddannelse.

Vi burde vide meget mere om hinanden og udveksle kulturer.

Valget til Europa-Parlamentet viste mig, at mange er uvidende om Europas kulturer og lande. I skolen forsvandt geografi- og biologiundervisningen. Lærer vi nok om verdens tilstande, hinandens kulturer og selvfølgelig nok om historie og samfund? Jeg tvivler. Og det gælder ikke kun børnene. Det gælder i høj grad også de voksne. Vi går så meget op i diskussioner om penge og job, at vi mister retning. Hvad vil vi? Hvordan taler vi sammen? Hvordan kan vi få en fredeligere verden?

Taler vi ikke sammen og lader angst og frygten bestemme, får vi ghettoer. Også i Favrskov. Og skaber had og fordomme.

De frivillige går foran. Hvad med kommunen? Og staten?

Jeg håber på, at vores skole igen kan blive vores grundlag i Danmark og Favrskov. Og herunder også folkeoplysning, inklusive kulturmøder. Det er i vores arrede verden vigtigere end snak om diverse småting og småskavanker lokalt.