Fortsæt til indhold

Socialordfører vil kæmpe for festival: »Sølund Musik-Festival skal fortsætte«

Debat
Camilla Fabricius,Medlem af Folketinget for Socialdemokratiet Socialordfører

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Sølund Musik-Festival er lige blevet afholdt, glade mennesker af alle slags har festet, sunget og leget for fuld kraft. Fordi festivalen er et sted, hvor man kan være sig selv i fællesskab.

Det lyder som om festivalen igen-igen var en stor succes. Jeg formulerer det på den måde, fordi jeg desværre ikke selv kunne være til stede i denne omgang.

Jeg anerkender gæsternes ret til et liv med gode oplevelser fuldstændigt – på lige fod med alle andre mennesker
Camilla Fabricius (S)

Jeg skulle til sommergruppemøde med statsministeren og mine kollegaer i den socialdemokratiske folketingsgruppe, hvor kursen skulle lægges for det politiske år, som begynder efter sommerferien og samtidig på Folkemødet for at kæmpe for lighed for alle.

Sådan er det nogle gange, men jeg lover at besøge Sølund Festivalen næste sommer og deltage i fejringen af dens 40-års jubilæum.

Sølund Musik-Festivals succes gøres mulig af frivillige kræfter, der med næstekærlighed, livsglæde og tolerance utrætteligt skaber det rum, som mennesker med mange forskellige diagnoser trygt kan være sig selv i. Det skal de have tak for.

Desværre har festivalens økonomi længe været usikker. Der kommer ikke så mange gæster, som der plejer, fordi kommunerne har valgt at spare på ledsagertimer, så mange af de mennesker, som behøver hjælp for at kunne komme på festival, desværre ikke kan komme afsted.

Det er et stort problem, som jeg ved, at mange af mine kollegaer i Folketinget også gerne vil gøre noget ved. Derfor håber og tror jeg på, at andre partier vil bakke op om mit forslag om at bevilge penge til Sølund Musik-Festival gennem SSA-reserven – en pulje i Socialministeriet – så festivalens økonomi kan blive mere solid på den korte bane.

Men det kommer an på en forhandling, så det er altså ikke noget, jeg kan love. Mine kollegaer i Socialudvalget tager, ligesom jeg, de livsvilkår, udviklingshæmmede mennesker har, dybt alvorligt. Så jeg ser ingen grund til, at det ikke skulle kunne lade sig gøre.

På længere sigt skal vi have en snak med kommunerne om, hvordan de mener, at denne gruppe borgeres sociale behov bliver mødt, hvis de ikke kan deltage i den festival, som er til for dem?

For jeg er fuldstændig enig med sekretariatsleder Sarah Theibel i, at det handler om meget mere end selve festivalen. Det handler om at kunne komme ud og opleve livet.

Jeg vil også gerne forsikre Sølund Musik-Festivals gæster, frivillige og ledelse om, at jeg tager festivalens overlevelse meget alvorligt, og at jeg anerkender gæsternes ret til et liv med gode oplevelser fuldstændigt – på lige fod med alle andre mennesker.