Der findes mange som Carsten rundt i kommunens foreninger, og det skal vi virkelig sætte pris på
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Ved sidste års budgetforlig var der desværre en lukning af den gode Café AG med i forliget. Café AG engagere en masse gode ansatte med særlige vilkår, praktikanter og frivillige, som blandt andet også er med omkring aktiviteter til glæde for mange borgere i området, nogle med fysiske og psykiske handicap.
Det hørte Carsten Solberg fra Hadsten Kultur- & Idrætscenter om og tog kontakt til mig, fordi han tænkte hele eller dele af tingene kunne flyttes over i idrætscentret.
Han har siden haft en rigtig stærk og god dialog med Social & Sundhed herom, hvilket er resulteret ud i, at i hvert fald en af tirsdagsklubberne efter sommerferien flytter over i idrætscentret i stedet for, og måske er flere ting på vej; det må den videre dialog jo afgøre.
Det er sådanne ting som dette, der glæder mig, når man kigger ud på det frivillige foreningsliv og vores selvejende haller.
Man vil nemlig gerne tage et ansvar, som også ligger foruden de idrætter, man eksempelvis beskæftiger sig med. Noget man også ser hos spejdere i stor stil i øvrigt.
Det kræver blot, at vi altid sørger for at understøtte vores frivillige rundt i kommunen bedst muligt, så der opstår ideer og tanker, som kan afhjælpe os i nogle af de udfordringer, vi også møder på vores vej.
Carsten kender jeg også udenfor denne sammenhæng, hvor jeg må sige, han er en enorm ildsjæl, der virkelig brænder for at få børn, unge og voksne, ja, alle generelt, ind i de gode sunde frivillige fællesskaber, hvor man får netværk, oplevelser og meget andet, som kan være gode ting at have, når livet engang imellem lige er lidt op ad bakke.
Der findes mange som Carsten rundt i kommunens foreninger, og det skal vi virkelig sætte pris på og understøtte bedst muligt. De løser opgaver, som vi ikke bare uden videre som kommune kan.
Jeg er slet ikke i tvivl om, at til trods for Café AG desværre skal lukke, så bliver det en rigtig god alternativ løsning der kommer nu, blandt andet fordi Carsten tog et initiativ.
Dem skal vi fremelsker i endnu højere grad og gøre det nemmere at tage dem i fremtiden. Med frihed og tillid kan vi nemlig komme rigtig langt, for så tager folk også gerne et ansvar.
Carsten kan godt - Vi kan godt.