Hvis vi forringer servicen, vil Cepos rose os for at effektivisere
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Vi fik desværre ingen konkrete bud fra Liberal Alliance, hvor de mange millioner kunne spares. Simon Buus Olsen og Erling Høj Sørensen citerer dog en undersøgelse fra Boston Consulting Group, der konkluderer, at man ved at effektivisere den offentlige sektor kan finde mindst 100 milliarder.
Så burde det være muligt at nævne et enkelt konkret forslag? Desværre nej.
Jeg ville være et skarn, hvis jeg sagde, at jeg var overrasket. Mange af de her undersøgelser er kendetegnende ved, at de oversimplificerer noget, som i praksis er yderst komplekst.
Derved ender de med at konkludere, at de mest effektive kommuner er de kommuner, som bruger færrest penge. Det ved vi dybest set ikke noget om. Vi ved bare, at de bruger færrest penge. Det er lige så forkert at konkludere, at de kommuner, der bruger flest penge, leverer den bedste kvalitet.
Det eneste, vi ved noget om, er deres udgiftsniveau.
Jeg ville være et skarn, hvis jeg sagde, at jeg var overrasket. Mange af de her undersøgelser er kendetegnende ved, at de oversimplificerer noget, som i praksis er yderst komplekst
Hvis vi reducerer antallet af genbrugspladser fra fire til en, effektiviserer vi så, eller reducerer vi serviceniveauet? Hvis vi halverer antallet af haltimer, effektiviserer vi så, eller reducerer vi serviceniveauet? Min påstand vil være, at en CEPOS’ undersøgelse vil rose os for vores effektiviseringer, men det, borgerne oplever, er serviceforringelser.
Fordi det er det, det er!
Den offentlige sektor kan og skal udvikle sig. Men det er ved at lære af de kommuner, virksomheder og frivillige foreninger, der opnår gode resultater. Vi skal lære af dem, som sikrer en god kvalitet på trods af til tider begrænsede ressourcer. Det er vanskeligt at definere god kvalitet. At konstatere, hvilken kommune, der bruger færrest penge - det er noget nemmere. At det er nemt, gør det dog ikke interessant.
Derudover skal vi tage vores medarbejdere, borgere og brugere alvorligt. Vi skal lytte til dem, der er tættest på kerneopgaven. De har de bedste forudsætninger for at skabe meningsfulde, konkrete forandringer i hverdagen. Favrskov Kommunes flagskib om ”nye veje til forbedringer” handler netop om det.
Lad os udvikle det. Og skrotte hokuspokus-løsningerne, der alligevel ikke har hold i virkeligheden.