Fortsæt til indhold

Ejer af tankstation: Det er moralsk forkert at bruge børneagenter

Ejer af Shell i Ryomgård er frustreret over at 15-17-årige på vegne af staten skal agere kontrolkøbere i hans butik.

Debat
Jørgen PilgaardIndehaver Shell, Ryomgård

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Siden 1. juli har 15-17-årige på vegne af staten ageret kontrolkøbere i landets detailbutikker.

De vil altså også komme hos os her på tanken for at kontrollere, om der sælges alkohol, tobak eller nikotinprodukter til mindreårige.

Formålet er at få færre unge under 18 år til at drikke alkohol og bruge nikotinprodukter.

Jeg kan kun være enig i, at reglerne skal overholdes, og på tanken er mine medarbejdere naturligvis grundigt informeret om, hvordan reglerne skal efterleves.

Der er dog et stort MEN:

Nemlig, om det er moralsk rigtigt at bruge unge som agenter til at fremprovokere ulovligheder i detailhandlen. Og så endda ”børneagenter” – de er jo kun 15-17 år.

Jeg ved jo ikke, om det unge menneske, der beder om en pakke cigaretter, er agent eller ej.

Vi beder selvfølgelig om ID. Men tilliden til de unge kunder er ikke helt den samme længere, og hvor er det synd!

Ikke mindst for den måske kun 15 år unge pige eller dreng, der er sendt i byen for at agere agent.

Ifølge min brancheforening, Benzinforhandlernes Fælles Repræsentation (BFR), bruges der normalt kun undercover-agenter i sager om meget alvorlig kriminalitet med strafferamme på flere års fængsel.

BFR mener, at ordningen er lodret i strid med sædvanlige retsprincipper og påpeger, at det er uetisk at lade blot 15-17-årige fremprovokere et ulovligt salg, og at det er helt ude af proportioner, at bøden ved salg af tobak og nikotinprodukter til mindreårige er på hele 25.000 kroner.

Det store spørgsmål er ikke, om tankstationen og detailhandelen i øvrigt skal overholde reglerne for salg af alkohol, tobak eller nikotinprodukter til mindreårige. Naturligvis skal vi det.

Spørgsmålet er, om det er moralsk rigtigt at benytte sig af børneagenter for at fremprovokere et ulovligt salg af en pakke cigaretter. Svaret herfra er et rungende NEJ!