Det er simpelthen en ommer
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Jeg skriver dette, da det vedrører mange børn og forældre i Trustrup-Lyngby og omegn.
Her i yderkanten af Norddjurs kommune er der ikke så mange tilbud til vores børn uden for deres skoletilbud. Alt bliver drevet af frivillighed og ganske ulønnet - for eksempel sportstilbud, sjov lørdag og ungeklubben. Vores børn kan ikke bare lige tage på biblioteket og spille playstation/pc, tage i svømmehallen og har ej heller et fritidsklubtilbud, hvis de er vokset fra SFO’en, som ekstraordinært kan have 5. og 6. Klasser i eftermiddagstilbud.
Hvis vores børn skal deltage i noget, som ikke er sport, så kræver det at de er selvtransporterende, hvilket nok skal komme med alderen, men ikke endnu, da det primært 2. – 6. Klasse, der kommer i klubben.
Ungeklubben er et helt særligt tilbud, hvor vores skolebørn kan komme stort set hver torsdag, hvor de hygger sig, køber slik, spiller boldspil og hygger sig med hinanden og de frivillige.
De frivillige lægger en masse energi og tid i klubben for at glæde områdets børn. Hvert år afslutter klubben årets klubsæson med en overnatning i telte på græsplænen omkring klubbens ”hus”, hvor de griller, spiller rundbold og har natteløb. Det er en fantastisk begivenhed for ungerne og noget som de ser frem til med glæde og hvor der er voksen bevågenhed under hele afviklingen. For nogen af børnene er det måske første gang, de sover i telt uden forældre.
Der skabes stærkere relationer og skabes venskaber, hvilket alle vokser af. Her i udkanten af kommunen, kan klubben noget helt særligt, nemlig samle vores børn på tværs af deres skoler, uanset om de går på Toubro, Vestre, Rosmus eller Kolind skole, ja sågar børn fra området, som nu går på Søndre og har andre tilbud kommer i ny og næ i klubben, da den betyder noget særligt for dem.
Igen i år glædede børnene sig til den årlige overnatning med klubben 6. Juli , men dette fik skoleledelsen lukket ned for fem dage før det skulle afholdes, med en begrundelse om, at skolen var lukket og derfor måtte dette ikke afvikles.
Dette var til stor frustration for mange børn, da de i lang tid havde glædet sig, aftalt hvem der skulle sove med hvem, og set frem til et helt døgn i klubben. Jeg kan ikke mindes at det tidligere har været et problem.
Vi sidder nu tilbage og tænker: Vil Kattegat Cup få lignende tilbagemelding, for jeg ved, at der skal sove fodboldspillere både på Østre og Søndre skole i uge 30 og mig bekendt er det også en uge, hvor skolerne er lukket.
Hvad er forskellen? Bortset fra at Kattegat Cup får brug for at låne skolerne fra torsdag til søndag, og det kun drejede sig om et enkelt døgn i ungeklubben på Toubroskolen.
For os, børn som voksne, her i udkanten af dit skoledistrikt, føler vi, at vi og vores børn endnu engang er mindre værd og negligeret.
Det er simpelthen ikke godt nok og en ommer.