Fortsæt til indhold

Politisk dobbeltmoral så det klodser - Syddjurs køber biler fra Kina, mens Rusland angriber Ukraine

Syddjurs Kommunes investering i kinesiske biler er en støtte til diktaturer.

Debat
Steen MøllerStrandgårdshøj 21, 8400 Ebeltoft:

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

»Sig mig engang – er Syddjurs kommune totalt tonedøv?

Kommunen har skandaløst købt 50 kinesiske BYD-biler via Statens og Kommunernes Indkøbsservice A/S til levering her i august for knap 11 millioner skattekroner og med option på yderligere 50 BYD-biler til levering i december 2024. I alt således over 20 millioner kroner af dine og mine skattepenge.

Efter Ruslands morderiske overfald på Ukraine (og efterfølgende Baltikum, Polen og Moldova?) er Europa i færd med at frigøre sig for afhængigheden af den russiske olie og naturgas, som derfor i stedet afsættes til især Kina, som herved er med til at finansiere Ruslands kamp mod Europa.

Syddjurs kommune vasker hænder med, at købet af kineserbilerne ikke er direkte godkendt – om end dog betalt - af byrådet, som ikke skal føre udenrigspolitik i relation til Kinas kommunistiske diktatur, men for resten dog gerne udenrigspolitik i relation til det morderiske Rusland og sikkert også gerne i relation til det iranske præstediktatur. Dobbeltmoral af værste skuffe og man må sno sig.

Kina mener, at Ukraine i forbindelse med en fredsslutning skal afgive en god bid af Ukraine til Rusland, hvilket også helt i tråd med kinesiske øjne vil skabe både præcedens og en solid grobund for Kinas langsigtede planer om annektering af hele det enorme øst- og sydkinesiske havområde. Efter Hongkongs 8 millioner mennesker også annektering af Taiwans velfungerende demokrati med 25 millioner mennesker, som med god grund er hunderædde for Kinas bebudede militære invasion og undertvingelse om et par år.

Alt dette er Syddjurs kommune med dine og mine skattekroner i kommunekassen via Kina tvangsindlagt til at promovere - helt i stil med, at i en fri markedsøkonomi sælger man gerne selv det reb, som en diktaturalliance a la Rusland-Kina-Iran ønsker de vestlige demokratier hængt i.

Jeg har næsten ikke ord for, hvad man skal sige til en naiv og dum tilgang til det kvælende kinesiske diktatur, men blot konstatere at jeg græmmes over byrådets nyttige idioter, som ikke med min gode vilje men med blod på hænderne via Kina kanaliserer bl.a. mine kommunale skattepenge til den morderiske russiske galning i Kreml.«